Medewerkers WMO gaan als vrijwilliger met ouderen op stap

3 juli 2018

Medewerkers van de Dienst Onderwijs, Cultuur en Welzijn van de gemeente Den Haag waren op een stralende zomerdag present als vrijwilliger. Zij verrasten een aantal bewoners van Sammersbrug, onderdeel van de Woonzorgcentra Haaglanden, met een bezoek. In het kader van teambuilding mochten de medewerkers zich inschrijven voor een vrijwilligersactiviteit naar keuze. Eén van die activiteiten was een wandeling met bewoners van Sammersbrug.

Verreweg de meeste bewoners die meegingen, verblijven op een psychogeriatrische afdeling. Dit betekent dat een wandeling voor de bewoners het nodige aantal vrijwilligers vraagt. In totaal bestond de wandelgroep uit 32 personen. De vrijwilligersgroep ging enthousiast met de ouderen op stap. Er was ook een alternatief bedacht voor als het zou gaan regenen, maar dit was gelukkig niet nodig. Het weer was perfect en er waren ook genoeg plekken met schaduw. Present groepenbegeleider Maykel vertelt:

Tijdens de wandeling door de wijk werd er veel gekletst en kwamen herinneringen naar boven. Eén cliënt zag zelfs het huis waar ze vroeger heeft gewoond. Tijdens één van de twee tussenstops werd er spontaan een optreden gegeven door enkele aanwezigen, waardoor we ons voor heel even in “De Jordaan” begaven. De activiteit had de gezelligheid van een groepsactiviteit, maar ook een persoonlijke sfeer door de 1-op-1-begeleiding. Iedere vrijwilliger kwam daadwerkelijk in contact met deze groep ouderen.

Sommige bewoners komen om diverse redenen niet veel buiten. Voor sommige vrijwilligers was het juist een verademing om even te ‘onthaasten’. En een kans om in direct contact te staan met iemand van een andere generatie. Zowel de bewoners als de vrijwilligers hebben genoten. Bij terugkomst was het voor de vrijwilligers helaas alweer tijd om door te gaan. Sommigen zaten al na te denken over een vervolg. We zijn benieuwd!

Als vrijwilligers na één keer de smaak te pakken hebben, zijn ze van harte welkom voor een nieuw project naar eigen wensen. Aanmelden kan makkelijk via dit formulier.