Ouderen met design rollator dankzij vrijwilligers Haag Wonen

24 september 2018

De visie van Haag Wonen als inspiratie voor het vrijwilligersproject

De afdeling Klantenservice van Haag Wonen benaderde Present voor het organiseren van een vrijwilligersproject. De visie van deze woningcorporatie vormt ons startpunt. Haag Wonen is één van de drie grotere woningcorporaties in Den Haag. Van de 22.000 huurwoningen staat het merendeel in de Schilderswijk en Den Haag Zuidwest. In de visie van Haag Wonen streeft de organisatie naar duurzaam wonen. En ook naar het plezierig samenleven van mensen met verschillende inkomens en achtergronden. Geïnspireerd door deze mooie visie van Haag Wonen komt Present uit bij een passend vrijwilligersproject: een gezellige middag voor ouderen in een verpleeghuis in Den Haag Zuidwest WZH Sammersbrug. Met ongeveer 20 collega’s gaat de groep rollators en rolstoelen opfleuren.

Opfleuren van rollators en rolstoelen met ouderen in het verpleeghuis

Wie regelmatig een activiteit in een verpleeghuis bezoekt, herkent het gelijk: hoe vindt een oudere de eigen rollator terug? Immers, rollators lijken allemaal op elkaar. Daarom bedachten de activiteitenbegeleiders van Sammersbrug deze middag voor de bewoners. Een gezellige en tegelijk nuttige middag: vrijwilligers fleuren de rolstoelen en rollators op. Toen Present dit aan Haag Wonen voorstelde, was het snel rond.

Bij binnenkomst bij Sammersbrug was het al gezellig druk. Bewoners zaten aan verschillende tafels te genieten van een kop koffie. Op iedere tafel lagen kunstbloemen, kralen, garen en andere spullen klaar om creatief aan de slag te gaan. De vrijwilligers van Haag Wonen mengden zich al snel tussen de bewoners. De kennismaking liep gesmeerd. En al gauw was iedereen druk met elkaar in gesprek. Tussendoor werd een sapje of advocaatje en wat lekkers geserveerd. De vrijwilligers en ouderen bespraken versieringen voor ieders rollator of rolstoel. De mooie kunststofbloemen vonden gretig aftrek. Aan het einde van de middag was iedere rollator uniek versierd. Bij de kennismaking was het duidelijk dat ook de manager een visie uitdraagt: ik hoop dat wij dit in ook kleinere groepen voortzetten. Dat hopen wij bij Present ook.

Vrijwilligerswerk: ontmoeting en verbinding

Cadeaus van Haag Wonen voor alle bewoners van Sammersbrug

Deze vrijwilligers schonken de ouderen een gezellige middag met het opfleuren van de rollators. Daarnaast had de groep aan alle bewoners van het huis gedacht. De groep kwam met handen vol attenties: van duurzame lampen en deurmatten tot speelkaarten. Met de meegebrachte speelkaarten toont Haag Wonen dat plezierig samenleven bij het kleine begint.