Project in the spotlight: Fix your Bike!

05-07-2017

Ook voor onze nieuwe stadsgenoten wil Present een brug vormen. Een mooie start was het initatief ‘Fix your bike’ waarbij 3 partijen aan elkaar werden verbonden. Statushouders hebben vaak wel een fiets, maar niet de kennis om deze te repareren. Samen met medewerkers van Expérian leerden 7 jonge statushouders daarom fietsen te repareren bij Stichting Leren Doen.

Leerlingen van stichting Leren Doen – een dagbesteding-scholingsproject voor vroegtijdig schoolverlaters – worden in een schooljaar opgeleid tot assistent-fietstechnicus. Ditmaal konden zij, onder begeleiding van hun leermeester Stefan, hun opgedane kennis weer doorgeven.

De leerlingen hielpen medewerkers van Expérian en de jonge statushouders van Migrascoop. – een burgerinitiatief voor participatie en integratie van statushouders – bij het leren van enkele basisvaardigheden: remkabels vervangen, versnellingen maken, banden plakken, lampen en sturen vervangen. Tot slot werden ook de eigen fietsen weer tip top in orde gemaakt.

Behalve praktisch en educatief, was het vooral ook een heel gezellig samenzijn. Er werd gepraat, gelachen, gegeten, een potje tafeltennis gespeeld én een poging gewaard om op éénwielers te rijden. Kortom, een geslaagd project wat vraagt om een vervolg!