Vrijgezellenfeest in een verpleeghuis en de pannenkoeken uitdaging

16 augustus 2018
Een bijzonder vrijgezellenfeest

Er kwam een leuk telefoontje bij Present binnen: kunnen jullie een vrijgezellenfeest organiseren? Het ging om een vrijgezellenfeest voor een vriendinnengroep die elkaar tijdens hun studie aan de Technische Universiteit hadden leren kennen. Twee vriendinnen van de aanstaande bruid vonden Present goed bij haar passen. Zij is namelijk een vrouw die vrijwilligerswerk belangrijk vindt. En een vrouw die in haar vriendenkring bekend staat als een verbinder. Daarom werd Present gevraagd voor een vrijwilligersproject voor zestien vrouwen. Het Present project bleef een mysterie voor zowel de aanstaande als voor de rest van de groep. Eén van de vriendinnen verwoordde hun bedoeling kernachtig: als wij met z’n allen lol hebben, waarom niet ook andere mensen een leuke middag bezorgen?!

Jonge vrouwen present in een verpleeghuis

Omdat het vrijgezellenfeest zich verder in de stationsbuurt van Den Haag afspeelde, was het handig om ook het vrijwilligersproject dichtbij het centrum te organiseren. Uiteindelijk viel de keuze op verpleeghuis De Stromenhof. Zo’n grote groep zagen zij bij De Stromenhof gelijk zitten. Er werd afgesproken dat de groep voor het hele huis pannenkoeken ging bakken. De pannenkoeken zouden het feestelijke avondeten voor die zaterdag zijn. De verzorgenden waren dan ook erg blij met de extra handen in het weekend. Aan de dames werd gevraagd iets mee te nemen dat zogenaamd voor de bruid was: bloem of eieren of melk of stroop. De grote hoeveelheden gaven aanleiding tot het nodige giswerk en genoeg voorpret.

De pannenkoeken uitdaging

De vrijwilligers werden ter plekke in groepjes verdeeld. Met het groepje gingen de dames pannenkoeken bakken voor één van de vijf woongroepen van het verpleeghuis. Het werd uiteraard niet zomaar pannenkoeken bakken. Iedere groep had een groepsnaam die een uitdaging voor de bruid inhield, zoals de ‘Bake-Fly-Kill it’ Ladies. Bak je pannenkoek, gooi ‘m hoog op en vang ‘m weer netjes in de pan. Uiteindelijk stond er op iedere woongroep een heerlijke stapel pannenkoeken. Dit terwijl de vrijwilligers tussen het bakken door hartverwarmende ontmoetingen met de bewoners hadden. De vriendinnen hadden de aanstaande bruid natuurlijk ook flink uitgedaagd. Desondanks waren zij niet overtuigd van haar technische perfectie. Maar dankzij de lieve jury van bewoners ontving de aanstaande toch nog een troostprijs. Dit Present vrijgezellenfeest is goed bevallen. Wij kijken uit naar een telefoontje voor het volgende vrijgezellenfeest. Als u zich aanmeldt voor onze Nieuwsbrief blijft u op de hoogte van verrassende ideeën voor een ochtend of middag vrijwilligerswerk.