Verhalen

Leven in Laak is Present: één zaterdag, twee projecten

Leven in Laak steekt via Present Den Haag de handen uit de mouwen voor hun buurtgenoten. Dat dit effect heeft op het welzijn van de ontvangers is meteen duidelijk: met een opgeruimd huis en een nette tuin ontstaat weer perspectief en hoop.

De kennismaking met een nieuwe vrijwilligersgroep van ‘Leven in Laak’ was zeer inspirerend: jongvolwassenen die zich praktisch en vooral duurzaam willen inzetten voor de bewoners van stadsdeel Laakkwartier.

Hulp bieden met opruimen en tuinieren

Natuurlijk maakte Present Den Haag een mooie match; tussen de groep die iets wil doen, en de buurtbewoner die wel wat hulp kan gebruiken. Na de eerste ontmoeting stond de groep te popelen om aan de slag te gaan. Op een zaterdag pakten zij niet één maar gelijk twee projecten op: orde scheppen door het opruimen van een woning, én het opknappen van een tuin.

Dankbaar resultaat

Dat hulp geven zo dankbaar kan zijn werd al snel duidelijk. Al tijdens het opruimen werd de hulpontvanger actiever en lukte het om zelf ook spullen weg te doen. Ook bij het tuinproject was de hulpontvanger zichtbaar trots op het resultaat. De groep werd als dank uitgenodigd voor een kopje koffie met wat lekkers. Mensen bewegen naar elkaar toe. Mooi hoe een halve dag klussen voor verbinding zorgt. Precies wat Leven in Laak en Present willen bereiken.