Meet & Eat: Gastgezin voor een avond

Ook twee (of meer) vluchtelingen aan jouw tafel? Meld je aan als gastgezin!

Als gastgezin ontvang je thuis twee (of meer) vluchtelingen aan tafel en ga je samen eten. Een gezellige en laagdrempelige manier om in contact te komen met vluchtelingen, want eten verbindt altijd!

De volgende Meet & Eat avond is gepland op 9 november 2018. Je kunt je vanaf heden (tot uiterlijk dinsdag 30 oktober) daarvoor aanmelden.

• Via onze facebookpagina, onze nieuwsbrief en deze website, houden we je graag op de hoogte.Stichting Present Deventer wil met Meet & Eat graag een brug slaan tussen vluchtelingen en inwoners van Deventer. Meedoen met Meet & Eat zorgt voor direct contact, eten verbindt. Je leert elkaar beter kennen, dat leidt tot meer begrip voor situaties en andere culturen. Gegarandeerd: Na Meet & Eat ben je een ervaring rijker.

Match & Connect
Eind 2017 zijn we als Present, in nauwe samenwerking met Humanitas Match, een nieuw project gestart. Match & Connect. Daarvoor zoeken we maatjesgezinnen en jongerenmaatjes die een jaar lang vriendschappelijk op willen trekken met een vluchtelingjongere of een vluchtelinggezin. Voor hen kan een tijdelijk georganiseerd netwerk van grote waarde zijn bij het groeien naar zelfstandigheid. Een jongere of gezin waar je af en toe eens aan kunt aanschuiven aan tafel, een kopje koffie mee drinkt, of die je helpt bij het inrichten van je kamer, er bij is als je jarig bent, je eens meeneemt naar de film. Gewoon een soort ‘familie’. Meer informatie over dit nieuwe programma vind je hier.

Tot nu toe

In 2015 zijn we in Deventer gestart met het organiseren van Meet & Eat avonden. De insteek daarbij is, gastgezin zijn voor één avond voor 2 (of meer) vluchtelingen. Vanaf dat moment is Meet & Eat een terugkerend event, zowel in samenwerking met COA (AZC Schalkhaar) als in samenwerking met Vluchtelingenwerk Voorst (Twello).

Situatie in Deventer

Najaar 2018: Op dit moment is er geen Noodopvanglocatie meer in de gemeente Deventer. Wel verblijven er zo’n 450 vluchtelingen op het AZC in Schalkhaar (Frieswijkerweg). azc schalkhaarMensen met een verschillende achtergrond, afkomstig uit verschillende landen. Zowel gezinnen (heel wat gezinnen zijn hier in verband met gezinshereniging), als alleenstaanden, mannen- en vrouwen. De één spreekt al een beetje Nederlands, de ander wat Engels, maar soms is het communiceren met handen en voeten…

Voor Meet & Eat worden bewoners uitgenodigd die reeds een vergunning hebben, maar nog wachten op een woning. Zij mogen dus daadwerkelijk in Nederland blijven wonen. Huisvesting wordt voor hen gezocht in Deventer, maar soms ook in een andere provincie (vanwege landelijke afspraken die daarover zijn gemaakt).

Minderjarige jongeren zijn gehuisvest zogenaamde kleinschalige wooneenheden (diversen, verspreid in Deventer). Via Present zijn er ook af en toe Meet & Eat projecten met jongeren van deze woonvormen.

Situatie in gemeente Voorst

In de gemeente Voorst (plaats Voorst) is in 2015 een kortdurende crisisnoodopvang (72 uur) geweest. Verder vindt in de gemeente Voorst vooral plaatsing van statushouders in geschikte woonruimte plaats. De eerste twee jaar worden deze vluchtelingen begeleid door Vluchtelingenwerk. De meeste vluchtelingen krijgen een woning in de plaats Twello. Sommigen in Terwolde, Voorst of één van de andere dorpen. Meet & Eat richt zich op de vluchtelingen die door vluchtelingenwerk worden begeleid, die dus nog maar relatief kort in Twello wonen.

Lees hier meer over hoe het Meet & Eat principe verder in zijn werk gaat…