Ervaringsverhaal

Inmiddels hebben we sinds eind 2015 al diverse Meet & Eat avonden gehad. Lees hieronder persoonlijkse ervaringen van gastgezinnen.

1. De translateman bij het samen eten

Vrijdag om iets voor 17.00 uur met de auto op weg om onze Syrische gasten op te halen. Het thuisfront is nog druk bezig met de laatste voorbereidingen voor het diner… en alles nog even netjes maken ;-).  Wel spannend hoor of we straks wel met ze kunnen communiceren… Als ze al wat Nederlands kunnen, is het wel wat makkelijker! Maar andersom zal het voor het Syrische gezin ook spannend zijn. Op de stoep voor Vluchtelingenwerk is het  een bedrijvigheid van komen en gaan. Een mooie bonte verzameling bij elkaar. Van tevoren wisten we al dat ons gastgezin bestaat uit vader, moeder en twee tiener jongens in dezelfde leeftijd als onze kinderen. Ik zie ze al staan en we worden aan elkaar voorgesteld. Eén en al hartelijkheid en enthousiasme! < Lees meer >

2. Samen eten verbindt

twello-syrian-dinner-may-16-smallerIn januari haalden wij twee Syrische broers van in de twintig op bij AZC Schalkhaar om bij ons mee te eten. Wij zijn vijftigers, onze twee kinderen (twintigers) waren er ook bij. Iedereen was eerst wat verlegen, maar er was meteen een warm contact. Het hielp wel dat een van de broers goed engels spreekt. Hun verhaal was ontroerend, hun moed en positiviteit indrukwekkend en de gesprekken oprecht geïnteresseerd. Maar soms voor ons ook wel confronterend. < Lees meer >

3. Voor ons en zeker voor onze kinderen goed om met vluchtelingen in contact te komen en te ervaren dat dit (natuurlijk) hele normale en aardige mensen zijn!

Om met de deur in huis te vallen is het op bezoek krijgen van een tweetal vluchtelingen een bijzondere ervaring. De eerste keer, nadat we ons hiervoor opgegeven hadden bij de organiserende Stichting Present, hebben we op een vrijdagavond twee mannen opgehaald in het AZC in Schalkhaar. Namen weet ik eerlijk gezegd niet meer maar ze waren afkomstig uit Iran en al een aantal maanden in afwachting van de verdere procedure in Nederland. <Lees meer>