Present het goede doel

Al die aandacht is sowieso al een cadeautje!

Heel Deventer Hapt is een initiatief van de Junior Kamer Deventer, een netwerkorganisatie voor ondernemende mensen tot 40 jaar uit Deventer en wordt georganiseerd door de ANBI Stichting Liefdadigheid Junior Kamer Deventer.

Het doel van het evenement is het verbreken van het wereldrecord én het ondersteunen van goede doelen in Deventer. Stichting Present Deventer is door de Junior Kamer Deventer uitgekozen als goede doel.

Diverse sponsoren leveren een bijdrage aan Heel Deventer Hapt, op allerlei manieren. Veel dank aan iedereen daarvoor. Een speciaal dankjewel aan de hoofdsponsoren, Drukwerkdeal.nl en Klein Beernink. Present is heel blij en vereerd, dat deze Deventer bedrijven zich aan dit mooie evenement, maar ook aan Stichting Present, hebben verbonden!

Het goede doel van Heel Deventer Hapt – Stichting Present**

Iedereen die een koekje komt happen, draagt ergens aan bij:  Stichting Present. De opbrengst gaat naar het opknappen van kinderkamers in Deventer. En of er nou een record wordt neergezet of niet, winnaars zijn er hoe dan ook. Eigenlijk lijkt Stichting Present wel op de koekhappende slinger door de Deventer binnenstad. Het brengt mensen samen die elkaar niet kennen. Bruggen slaan, is hoe ze het zelf ook wel noemen. Niet voor niets beeldt het logo een brug uit. Of iemand die met open armen staat. Het is maar net hoe je het ziet. “Het is precies wat de stichting doet. We zijn present – aanwezig – en wat we doen is ook een presentje, een cadeau”, zegt Margreet Smit, algemeen coördinator van de stichting. Samen met Jitty Wiggers en andere collega’s vormen ze het operationeel team, regelt ze ontmoetingen tussen groepen vrijwilligers en mensen die wel een handje hulp kunnen gebruiken.

Even een boost
De stichting werkt niet vanuit hulpvragen, maar juist vanuit aanbod. “We willen iets voor een ander doen, dus gaan we actief op zoek naar mensen die iets voor een ander willen betekenen”, zegt Smit. Ze werken dus vanuit de vrijwilliger die bereid is de handen uit de mouwen te steken, die wel een klusje wil doen voor een ander. De doelgroep? “Mensen die in een sociaal isolement zitten en ook geen financiële middelen hebben om hulp in te schakelen.” Hulpverleners brengen de stichting in contact met deze mensen. “De eenmalige Present-hulp is vaak onderdeel van het hulpverleningstraject, zodat ze even een boost krijgen”, vertelt Wiggers. En dat kan van alles zijn. Meestal is de hulp sociaal of praktisch. Zo kunnen vrijwilligers via de stichting bijvoorbeeld aanbieden om een kinderfeestje te organiseren, gaan wandelen over de markt, maar ook de heg komen snoeien of de kinderkamer komen opknappen. Die praktische hulp is dan vaak een begin, een frisse start, vertelt Wiggers. “Ze zeggen weleens: wie zijn huis opruimt, heeft ook ruimte in het hoofd.”

Klus mee!

De opbrengst van Heel Deventer Hapt gaat naar het opknappen van kinderkamers, van kinderen uit Deventer. “Het gaat dan om kamers die nodig opgeknapt moeten worden, maar waar binnen het gezin zelf geen mogelijkheden voor zijn. Een schilderbeurt, nieuw behang, of andere gordijnen maken dan een groot verschil voor het kind”, vertelt Smit. “Doel is dat de kamer weer een fijne plek wordt, waar je ook weer vriendjes of vriendinnetjes durft te vragen om te komen spelen.”

** artikel uit de huis-aan-huis Heel Deventer Hapt special