Kinderen in armoede

3.000 kinderen in de gemeente Deventer onder armoedegrens

Hoezo, opknappen van kinderkamers? Misschien denk je dat wel, hoe komen ze aan zo’n doel, het opknappen van kinderkamers? Is dat nodig en zo ja, voor wie dan?

In het voorjaar van 2017 was in de Stentor te lezen dat er (aldus wethouder Jan Jaap Kolkman) 3.000 kinderen in de gemeente Deventer onder de armoedegrens leven (die grens is door de gemeente gesteld op 110 procent van de bijstand). Stichting Leergeld draagt financieel bij, zodat de kinderen zonder beperking mee kunnen doen met hun leeftijdsgenootjes. Er wordt bijvoorbeeld bijgedragen in de kosten van zwemles, de sportvereniging, of een internetabonnement.

Ook mooi nieuws is dat Deventer een van de pilotgemeenten is waar een Raad van Kinderen komt. De Raad van Kinderen (bestaat uiteraard uit kinderen) die gaat nadenken over oplossingen voor kinderen die opgroeien in armoede. Kinderen voor kinderen!

Fijn dat er al diverse regelingen zijn voor de kinderen in armoede.

Deze regelingen voorzien echter nog niet in concrete manieren om ook de (slaap)kamer van een kind op te knappen. Want stel je gaat naar de middelbare school, dan is het fijn als je een bureau hebt en je kamer er zo uit ziet, dat je ook vriendjes durft uit te nodigen.

Rol Stichting Present

Stichting Present verbindt groepen mensen die tijd geven en zich inzetten om een ander te helpen aan mensen die ze normaal niet zouden ontmoeten. We zorgen er ook voor dat de aangeboden hulp terecht komt op plekken waar dat heel erg gewenst is.

Criteria voor hulpontvangers:

• mensen zonder sociaal netwerk;
  • sprake van onvoldoende financiën;

Wij hebben zicht op deze mensen en gezinnen, via hulpverleners die met hen in contact staan.

Klus mee!

Present kan een – onderscheidende – rol in spelen, doordat wij groepen vrijwilligers weten te bereiken die graag iets voor een ander doen! Een klusgroep kan in een dag of dagdeel met elkaar een verschil maken, door te helpen met bijvoorbeeld het opruimen, verven, sauzen, behangen, gordijnen ophangen, lampjes monteren of…. zodat de kamer (weer) een fijne plek voor het kind wordt!

Lijkt je dat ook wel wat, om zo je bijdrage te leveren aan een fijne plek voor een kind in je eigen stad? Meld je aan. Je bent zeer welkom! Vanwege de opbrengst van Heel Deventer Hapt, kunnen we naast handjes, nu ook een stukje tegemoetkoming in de materiaalkosten* aanbieden. Wow, daar zijn we echt blij mee!

* hulpverleners hebben via de mail informatie van Present Deventer ontvangen over dit Kinderkamer-project en ook over de wijze waarop ze aanvragen in kunnen dienen, de hoogte van het (materialen)budget en waarvoor het gebruikt kan worden.