De recorddag – 25 juni 2017

Het wereldrecord koekhappen staat op naam van Deventer! Op zondag 25 juni kwamen zo’n 2600 mensen bij elkaar om samen het record te verbreken. De organisatie had voor het record meer dan 2.000 koekhappers nodig, en hoopten het Guiness World Record van 1452 en officieuze record van 1952 ook te verpletteren.

Deventer is natuurlijk dé koekstad van de wereld met in het verleden ca. 40 koekfabrieken en tegenwoordig nog Bussink Deventer koek. Daarom wilde de organisatie (Junior Kamer Deventer) het record naar Deventer halen.

Om aan de strenge eisen van het World Guinness Book of Records te voldoen, moesten de stukken koeken op het laatste moment worden bijgeknipt. De koeken mochten namelijk niet massaal vierkant zijn, en dat waren ze wel. Eis aan de deelnemende happers was dat ze vijf minuten onafgebroken zouden koekhappen, handsfree. Behalve op de Brink deden ook zo’n 600 koekhappers mee die vanaf de IJssel naar de Brink stonden opgesteld, maar zij tellen officieel niet mee.

Als Present mochten we meeliften op alle publiciteit rondom dit event, georganiseerd door de Junior Kamer Deventer. Ze hebben Stichting Present Deventer uitgekozen als hun goede doel. De financiële opbrengsten (door sponsoren) komen dan ook ten goede van onze stichting. En daar zijn we enorm blij mee!

Cheque voor Present

Maar Present heeft al wel een cheque gekregen, na afloop van Heel Deventer Hapt, ter waarde van maar liefst € 25.000,-!

PS 1) Binnen 15 weken na 25 juni is bekend of het een officieel Guinness Wereldrecord is.
PS 2) Fotocredits (behalve de grote foto): Annemieke Tonnaer, als vrijwillige fotograaf verbonden aan onze Stichting.