Match & Connect helpt al 60 vluchtelingen thuiskomen in Deventer

PERSBERICHT

DEVENTER – Het project Match & Connect van Humanitas en Stichting Present is er in anderhalf jaar in geslaagd om 60 jonge vluchtelingen en vluchtelingengezinnen te koppelen aan Deventenaren die hen helpen een leven op te bouwen in Deventer. Toch zijn meer vrijwilligers voor dit project welkom. Daarom organiseren Humanitas en Stichting Present in september nieuwe trainingen voor mensen die dit vrijwilligerswerk interessant vinden.

Match & Connect

Tientallen jonge vluchtelingen en vluchtelinggezinnen proberen in Deventer een nieuw leven op te bouwen. Met het project Match & Connect helpen Humanitas en Stichting Present deze jongeren en gezinnen hierbij. Humanitas en Stichting Present willen Deventenaren en deze jonge nieuwkomers aan elkaar voorstellen (‘Match’), in de hoop dat er een band ontstaat (‘Connect’).  Het gaat erom dat Deventenaren deze nieuwkomers wegwijs maken in de stad, hen helpen Nederlanders beter te leren kennen en meer te begrijpen van de Nederlandse taal en cultuur.

Aanmelden voor vrijwilligerstraining

In september begint een nieuwe training voor inwoners uit (de omgeving van) Deventer die dit vrijwilligerswerk interessant vinden. Zowel gezinnen/koppels als individuele personen die een jonge vluchteling of vluchtelinggezin op weg willen helpen, zijn welkom. De training bestaat uit drie avondbijeenkomsten op 11, 18 en 26 september. Meer informatie en aanmelden hiervoor via deze link: https://stichtingpresent.nl/deventer/matchconnect/

Drie koppels aan het woord

Drie koppels die elkaar via Match & Connect kennen, vertellen waarom zij hieraan meedoen:

1. Arend, Elsbeth, Emma, Sil, Rogier, Furtuna en Ruth

Arend, Elsbeth, Emma, Sil en Rogier uit Deventer hebben sinds het voorjaar van 2018 contact met Furtuna en haar kindje Ruth. Zij komen uit Eritrea en wonen sinds een aantal jaren in Nederland. “We maken tijd om elkaar te leren kennen”, zegt Elsbeth. “Zo eten we samen en leren daardoor elkaars gewoontes kennen. Ook hebben we gewandeld in het bos of zijn we de markt op geweest. Soms met z’n allen, soms alleen de vrouwen.” Enerzijds vindt Elsbeth het mooi om te leren over een ander land en cultuur. “Maar het is ook moeilijk om te zien wat iemand al heeft meegemaakt en hoe verschillend levens kunnen lopen.” Tijdens het doopfeest van Ruth kon het Deventer gezin zich inleven in Furtuna, want toen waren zij te midden van anderstaligen en een andere cultuur. Elsbeth: “Furtuna leert Nederlands en vindt het fijn om met een Nederlands gezin om te gaan. We kunnen samen lachen! Het is waardevol om bij iemand betrokken te zijn die anders niet zomaar op je pad komt. Ook de kinderen genieten hier van.”

1. Egbert en Fiyameta

Fiyameta is 19 jaar en komt uit Akroedt in Eritrea, Egbert is 61 jaar en komt oorspronkelijk uit Sneek. Door Match & Connect zijn ze elkaar in Deventer tegengekomen. Al een jaar trekken ze samen op, ook samen met de vrouw en twee dochters van Egbert.

“Ik heb van Fiyameta geleerd dat ik het met haar over allerlei dingen kan hebben, waarvan ik dacht dat ze eerst moeilijk zouden zijn”, geeft Egbert aan. “Bijvoorbeeld over de vraag of je oogcontact mag maken of hoe je elkaar een hand geeft. Het leuke is dat Fiyameta daar ook iets van vindt en dat je het daar gewoon over kunt hebben met haar. Zij is daarin gewoon een gelijke. Ook bewonder ik haar optimisme en hoeveel zij onderneemt: school, stage lopen, werken, cursussen etc.”

Fiyameta zegt op haar beurt te hebben geleerd dat Egbert het vrijwilligerswerk serieus neemt en haar helpt. “Ook heb ik geleerd dat hij altijd overlegd, en aan mij vraagt:  ‘wat wil jij gaan doen?’ Egbert, zijn vrouw en kinderen zijn aardig en behandelen mij met respect.” Dat is voor Fiyameta belangrijk om te ervaren, want ze was best bang toen ze voor het eerst in Nederland was. “Omdat ik helemaal niet wist hoe Nederlanders zijn en hoe ze doen. Door het contact met Egbert en zijn gezin heb ik geleerd hoe Nederlanders zijn en hoe ze doen. Dat heeft mij geholpen om ook met andere Nederlanders contact te maken.”

Egbert heeft wel een advies voor Deventenaren die erover denken dit vrijwilligerswerk op te pakken. “Ik raad het aan dit te doen, omdat het gewoon leuk is om te doen, omdat ik leer van haar over hoe zij kijkt naar ons en over hoe het is om hier ‘in den vreemde’ te zijn.”

1. Efrem en Jetske

Efrem is 21 jaar, komt oorspronkelijk uit Eritrea, woont sinds 4 jaar in Nederland en sinds 2,5 jaar in Deventer. Hij woont hier samen met zijn moeder en zusje. Jetske komt uit Holten. Sinds oktober 2018 kennen ze elkaar via Match & Connect.

Efrem leert de taal en de Nederlandse cultuur sneller”, zo merken ze op als wordt gevraagd wat ze hebben geleerd van elkaar. Daarnaast helpt Jetske hem soms met school en hoe je bijvoorbeeld een sollicitatiebrief en CV maakt. Ondertussen leert Jetske veel van de Eritrese cultuur en ook de verschillen tussen Eritrea en Nederland. Daarnaast heeft ze van Efrem geleerd om blijven te geloven in je dromen.

“Op deze manier leer je de taal en cultuur sneller, waardoor je zelfvertrouwen ook groeit. En het is erg gezellig!”, zo zegt Efrem als hij omschrijft wat dit voor hem betekent. “Ik vind het sowieso leuk om in contact te komen met anderen en om andere culturen te leren kennen. Net wat Efrem zegt, het is erg gezellig!”, vult Jetske aan.