Heel Deventer Hapt een kinderkamer bij elkaar voor Tim en Bram

06-11-2017

De Stentor – regio Deventer – maandag 6 november 2017

Zo’n 2500 Deventenaren stonden in juni op de Brink koek te happen. Een wereldrecord. Dankzij die massale hap zoetigheid hebben Tim, Bram en nog veel meer kinderen straks een nieuwe slaapkamer.

Gert Kruitbosch had zijn zaken goed op de rit. Gezond, een goede baan, getrouwd en twee kinderen. Als beveiliger werkt hij vooral in de avonden. ,,Ik verdiende echt prima.’’

Tot hij grotendeels verlamd raakt en in het ziekenhuis terecht komt. Bij thuiskomst wacht een nieuwe teleurstelling. Tal van rekeningen zijn niet betaald, hij moet zijn huis uit. Binnen een paar dagen staat hij op straat, nog steeds in een rolstoel. Met zoon Bram (9) woont hij een jaar in de crisisopvang aan de Polstraat. Tot hij een huisje krijgt op de Zandweerd. Ook zoon Tim (7) komt bij hem. ,,Die jongens horen samen te zijn.’’

Boodschappen moeilijk

Het trio leeft samen van zestig euro per week. Daarmee is de wekelijkse boodschappen doen al moeilijk. De kamer van de jongens fatsoeneren? Dat is er al helemaal niet bij. Fysiek is Kruitbosch daartoe ook nauwelijks in staat: hij is nog steeds aan het revalideren en in het dagelijks leven vooral aan een scootmobiel gebonden. ,,Gelukkig zijn ze niet zo moeilijk: met een poster zijn ze al blij.’’

Hij doet zijn verhaal open en eerlijk, met volledige naam en toenaam. Juist omdat hij vindt dat hij niets heeft om zich voor te schamen. ,,Iedereen kan in deze situatie terecht komen. En als ze me er straks op aanspreken, dan leg ik uit hoe het zit.’’

Niet schamen

Hij wil ook laten zien dat je je niet hoeft te schamen voor hulp. Dat vragen mag. Want terwijl Kruitbosch zijn levensverhaal vertelt, klinkt boven het gestommel van een vrijwillig klusteam. Ingeschakeld door Stichting Present. De kamers van Tim en Bram zijn de eersten van veertig kamers die de stichting aanpakt met het geld van het wereldrecord koekhappen. Een nieuwe lamp, een bureau, een kast, rolgordijnen, dekbedden en een behangetje: het is er straks allemaal.

Minions

Vooral Tim kan niet nalaten om af en toe even te gaan kijken hoe zijn kamertje vordert. Op de muur verschijnen dan al lange banen met Minions, de gele animatiewezens in alle smaken waarop elk kind wel verzot lijkt. De kleine jongen kan niet stoppen met kijken en vergelijken. Tot hij van papa naar beneden moet, want er moet een klus geklaard worden.

Diezelfde vader straalt. Hij heeft zich ertoe moeten zetten om hulp te vragen, maar deed het toch. Voor zijn jongens. ,,Het is niet voor mij, maar voor hen. Als zij gelukkig zijn, ben ik het ook.’’ Tim is dan alweer druk aan het spelen. Vanavond kan hij de hele avond Minions tellen.

40 kinderkamers

Met Heel Deventer Hapt werd 25.000 euro opgehaald voor het goede doel. Stichting Present besteedt die 25.000 euro aan het opknappen van veertig slaapkamers van kinderen van wie de ouders niet de financiële of sociale draagkracht hebben dat zelf te doen. De geadopteerde kamers worden door de lokale hulpverlening aangedragen. Algemeen doel van Present is een beweging op gang helpen waarin het vanzelfsprekend is iets voor een ander te doen. De stichting zoekt nog volop groepen mensen die willen helpen met het klussen aan de kinderkamers. Meer info:www.presentdeventer.nl/kinderkamer