Meet & Eat met een Syriër

13-10-2017

“Het was voor ons de eerste keer dat een Syrische vluchteling bij ons mee kwam eten. Toch enigszins gespannen stapte ons hele gezin rond 5 uur in de auto om hem op te halen bij het AZC. De kinderen gespannen omdat ze niet wisten hoe ze zouden moeten communiceren. En ook wij wisten niets van de twee mannen die bij ons zouden aanschuiven, zelfs geen leeftijd. De Meet & Eat was georganiseerd door Stichting Present Deventer.

We werden voorgesteld aan een uiterst vriendelijke en in zeer goed Engels communicerende man. Zijn kamergenoot uit het AZC was afgehaakt, liet hij weten. Het was als snel duidelijk dat we een behoorlijk westers georiënteerde man aan onze tafel kregen en hem zagen genieten van onze Lasagne en Hollandse poffertjes. Het werd een bijzondere avond, een mooie kennismaking die eindigde met Syrische lekkernijen die hij nog snel even moest ophalen in zijn kamer. Vanzelfsprekend gaan gesprekken richting zijn geschiedenis en de staat van zijn vaderland. Hij op zijn hoede, wist precies wat hij wel en niet wilde vertellen. Eens te meer beseften wij dat het verhaal van de AZC bewoners niet af is. Al met al een avond waarin we een stukje van een andere cultuur te zien kregen en de kids hun naam leerden schrijven in het Arabisch. “

Met toestemming van gast & gastgezin is dit ervaringsverhaal en bijbehorende foto geplaatst. Zij ontmoetten elkaar tijdens onze Meet & Eat avond op 6 oktober 2017.