Oog voor een Deventenaar

Oog voor elkaar. Oog voor een Deventenaar.

We zijn 2021 begonnen met een lockdown. Minder ontmoetingen, minder reisbewegingen, minder mensen zien.

Dat heeft impact op ons allemaal, maar in het bijzonder op de kwetsbare mensen in onze samenleving. Daar waar ziekte, ouderdom of andere sociale problematiek al een rol speelde, maakt deze situatie het leven nog ingewikkelder. Eenzaamheid ligt op de loer.

Aandacht is in deze tijd zo kostbaar! Een klein gebaar van een ander kan al zoveel verlichting geven.

Om die reden heeft Present Deventer het project Oog voor een Deventenaar in het leven geroepen. Zodat we als Deventenaren elkaar kunnen laten zien: je bent niet alleen! Ik zie jou!

Wat houdt dit in?

Wij willen mooie matches maken tussen Deventenaren; mensen die tijd en ruimte hebben om aandacht te geven koppelen we aan diegenen die dit goed kunnen gebruiken in deze tijd.

We vragen van de ‘gever’ om in een periode van 2-3 maanden minimaal 4 keer aandacht te geven aan de ‘ontvanger’. Dat kan bijvoorbeeld door het brengen van een kaartje, een mooie tekening, een (zelfgebakken) cake, een bloemetje of door een wandeling/bezoekje (wanneer de omstandigheden dit toelaten).

Het gaat niet om wat wordt gegeven, maar om de aandacht. Om: ik zie jou; ik heb oog voor jou; je bent niet alleen!

Een reactie van een oudere dame die aandacht kreeg via een eerdere actie liet ons weten: “Het bloemetje was een enorme verrassing. Vooral voor iemand zoals ik die aan huis gekluisterd is!”  Of een meneer die ons liet weten: “Het werkje met plakfiguurtjes en strepen, gemaakt door een 2-jarige peuter, heeft me enorm ontroerd!”

Aanmelden

Vanaf nu kan je als hulpverlener een cliënt (woonachtig in Deventer) opgeven voor de aandacht van een stadsgenoot. Check of de cliënt prijs stelt op deze aandacht en of je zijn/haar gegevens aan ons door mag geven. Beloof nog geen match, want we weten niet hoe de aanmeldingen gaan lopen. Het zou fijn zijn als de aandachtgever nog even met je kan afstemmen wat er gewenst is.

Doe mee en geef een Deventenaar op die blij zal zijn met wat extra aandacht van een stadsgenoot!

Iemand aanmelden

Iedereen die wat extra aandacht over heeft om uit te delen is van harte welkom om mee te doen met dit project. Het gaat niet om geld, of om cadeautjes. Het gaat om het gebaar en om het zien van een ander. Oog voor elkaar, oog voor een Deventenaar. Doe je mee ? Klik op onderstaande button en geef je op. Na je aanmelding gaan we kijken of we een match met een Deventenaar kunnen maken die extra aandacht goed kan gebruiken. Je krijgt bericht als er een match is en dan volgt ook verdere informatie en instructie. Een gebaar zegt soms meer dan duizend woorden.

Ik doe mee !