Acties

Project Ecologische tuinen

Stichting Present De Wâlden heeft bij het Iepen Mienskipfûns van de Provincie Fryslân in 2021 een subsidie gekregen voor de aanleg van ecologisch verantwoorde tuinen. Die is bedoeld om bij hulpvragen voor het snoeien, opruimen en schoonmaken van tuinen ook de tuin te kunnen “ontstenen” en te vergroenen. Een groene leefomgeving draagt immers bij aan het leefplezier en woongenot van de bewoners!
Door deze subsidie zijn wij in de gelegenheid om in een periode van twee a drie jaar ervaring op te doen met tuinvergroening van ca 40 tuinen.

Wie komt hiervoor in aanmerking?

De doelgroep die aanspraak kan maken op vergroening van de tuinen zijn die mensen, die “liefde hebben” voor  tuinplanten en die zelf niet in staat zijn om het werk uit te voeren, bijvoorbeeld  vanwege sociaal isolement, gezondheidsproblemen of door een moeilijke financiële situatie. Mensen dus die een “paar groene vingers” hebben en een steuntje in de rug nodig hebben. Zij verdienen net als ieder ander, een groenere leefomgeving! Hulpverleners kunnen hiervoor namen van cliënten aandragen.

Hoe werkt het?

We zijn gestart in september 2021. Inmiddels hebben we de nodige ervaring opgedaan met het vergroenen van vele tuinen. We hebben als Stichting Present nu ook eigen materiaal aangeschaft en zo mogelijk gebruiken we voor het zware werk een minikraan. Hoe gaan we te werk?
Bij een hulpaanvraag wordt met de bewoner en de hulpverlener eerst gekeken wat de wensen en mogelijkheden zijn voor herinrichting van de tuin, waarna een tuinontwerp wordt gemaakt en afspraken op papier gezet. Ook wordt besproken wat de bewoner zelf kan bijdragen, financieel en/of via “handjes”. Bij het ontwerp is zoveel mogelijk hergebruik van materialen het uitgangspunt. Na bespreking van het tuinontwerp en akkoord van de bewoner worden de noodzakelijke werkzaamheden en de benodigde spullen geïnventariseerd en aangeschaft  Voor dit laatste prijzen we ons gelukkig dat er diverse lokale sponsoren zijn waar we materiaal en planten met een flinke korting krijgen. En dan, niet te vergeten, de vrijwilligers. Zonder hen kunnen we niet beginnen. Inmiddels zijn er vele vrijwilligers die we meerdere keren kunnen vragen voor deze tuinklussen, de zgn. flexwerkers. Maar we willen ook heel graag groepen vrijwilligers hebben die eenmalig een tuinklus willen doen, bijv. van bedrijven, scholen, kerken en andere organisaties. Zie dit als teambuilding, met een heel dankbaar resultaat. En dan kan de schop de grond in! De gemiddelde tuinklus omvat ca. 50 vrijwilligers uren. Het is dus niet op een dag klaar!
Na afronding van het tuinproject vindt een evaluatie plaats, waarbij ervaringen worden gedeeld en zo nodig adviezen worden gegeven over het onderhoud.

Opgave en aanmelding

Om dit tuinproject voortvarend te kunnen voortzetten, zijn wij op zoek naar zowel (groepen) vrijwilligers, projectbegeleiders  als ook tuinaanvragen!

Klik hier voor info en aanmelding als vrijwilliger.
Klik hier voor info en aanmelding van tuinen door hulpverleners.