Dit is Present

Decemberactie

De Decemberpakketten-actie is weer van start

De maand december nadert met rasse schreden en dat betekent voor de meeste mensen: sinterklaas, kerst, oud & nieuw en vooral cadeaus. Voor een aantal mensen is dit echter niet vanzelfsprekend. Voor gezinnen die rond de armoedegrens leven is het uitgeven van geld aan versiering, snoepgoed en cadeaus niet aan de orde. En ook non-food producten zijn duur genoeg.

Daarom organiseert Present De Wâlden ook dit jaar weer het inmiddels bekende Decemberpakket. Want als je een Decemberpakket ontvangt dan wordt de feestelijkste maand van het jaar voor deze doelgroep ook wat aangenamer en stukje gezelliger!

Wat houdt de Decemberpakketten-actie in?

Dit jaar kiezen we voor een combinatiepakket van een food en non-food pakket. Omdat de decembermaand tenslotte draait om aandacht, vragen we ook om een klein persoonlijk cadeau. Denk hierbij aan speelgoed, een boek of een plant. Zo krijgt iedereen in de gemeenten Tytsjerksteradiel en Achtkarspelen, ook mensen die leven rond de armoedegrens, aandacht in een maand die voor velen als de gezelligste van het jaar geldt.

De actie wordt zoals gebruikelijk in samenwerking met hulpverleners gedaan. Onder hulpverleners verstaan wij (semi-) professionele medewerkers die de situatie van de hulpvrager(s) goed kunnen beoordelen. Dit betekent dat mensen zich niet zelf kunnen aanmelden.

De pakketten worden samengesteld door vrijwilligers (gezinnen, collega’s, verenigingen, kerkelijke groepen) en de waarde is € 12,50 per gezinslid. We willen op deze manier bewustwording creëren en concrete hulp bieden aan mensen die het nodig hebben. Het samenstellen van de pakketten gebeurt aan de hand van de informatie die door de hulpverlener wordt verstrekt. Dit zorgt ervoor dat de ontvanger een passend cadeau krijgt.

Toelichting

• De hulpverlener heeft ook nu weer belangrijke rol. Hij of zij draagt gezinnen (met of zonder kinderen) en alleenstaanden voor. Er wordt door de hulpverlener toestemming gevraagd bij het betreffende gezin.
  • De hulpverlener denkt mee over de samenstelling van het pakket en draagt hiervoor suggesties aan.
  • De Coördinator maakt een match tussen aanvragers en ‘aanbieders’. Dit kunnen gezinnen zijn, die een gezin ‘adopteren’, of een kring van een kerk bijvoorbeeld.
  • Vervolgens kunnen de samenstellers aan de slag. In overleg met de hulpverlener kan het pakket door de samensteller bij het gezin worden bezorgd.

Wat wordt er van je verwacht als samenstellende groep?

• Het is de bedoeling dat er door jou/jullie als gezin, groepje of individu, een pakket op maat wordt gemaakt voor het minimumgezin. Vooraf krijg je een omschrijving van de gezinssamenstelling (aantallen, m/v, leeftijd en eventuele specifieke behoeften) dat opgesteld is door de begeleider van het adres. Daarmee kan een pakket op maat worden gemaakt.
  • Het gaat om een combinatie van Food en Non-food artikelen zoals bijvoorbeeld een speelgoedautotje, een springtouw of een stickerboek voor de kleintjes in het gezin en aan een boek of een plant voor volwassenen. Maar daarnaast ook bijvoorbeeld wasmiddel, tandpasta, afwasblokjes, kattenbakvulling en artikelen voor persoonlijke hygiëne.
  • We hebben aan de begeleiders doorgegeven dat een pakket een waarde heeft van ongeveer € 12,50 per gezinslid. Natuurlijk ben je vrij om er een gezellig pakket van te maken door de doos te versieren of e.e.a. leuk in te pakken!
  • In overleg met de begeleider mag je zelf het pakket bij het gezin bezorgen.

Let op: Aanmelden kan tot uiterlijk 26 november!

Wil je graag een Decemberpakket samenstellen voor een gezin?

Klik dan op de oranje aanmeldknop.

Ben je hulpverlener en wil je een gezin aanmelden voor het Decemberpakket?

Klik dan op de paarse aanmeldknop.