Regelmatig publiceren wij op Facebook projecten die via Present zijn uitgevoerd. Hieronder een overzicht van de meest recente posts:

Comments Box SVG iconsUsed for the like, share, comment, and reaction icons

LCdoet van start i.s.m. Stichting Present De Wâlden en Nordwin College

De aftrap van de derde editie van LCdoet - naar het voorbeeld van het landelijke NLdoet - vond woensdagochtend plaats. In de aula van het Lauwers College in Buitenpost nam wethouder Margreet Jonker van de gemeente Achtkarspelen de officiële starthandeling voor haar rekening. Dat deed ze met een ferme slag op een gong.

Op tientallen locaties in de regio gaan leerlingen van de locatie Buitenpost van het Lauwers College vrijdag 13 maart vrijwilligerswerk verrichten. De 160 tweedeklassers gaan aan de slag in het kader van LCdoet. Voor het eerst doen ook scholieren van het Nordwin College mee aan het project.
Het project biedt de scholieren de kans om in het kader van hun maatschappelijk stage, een kijkje te nemen in de keuken van organisaties en instellingen. Bij LCdoet werkt het Lauwers College samen met de Stichting Present De Wâlden. Ondersteuning is er door de gemeente Achtkarspelen.

Na mevrouw Jonker richtte Ineke Antuma namens Stichting Present het woord tot de leerlingen. Zij ging onder meer in op de betekenis van het woord present: ik ben er; ik moet er voor een ander zijn. ,,Maar present betekent ook cadeau, iets geven aan een ander”, aldus Antuma. ,,En meestal wordt die ander daar heel blij van.” Present wil een brugfunctie vervullen en mensen die iets te bieden hebben in contact brengen met mensen die wat extra aandacht en hulp goed kunnen gebruiken.

Bij LCdoet verrichten de leerlingen op ruim dertig verschillende adressen vrijwilligerswerk. De scholieren gaan aan de slag bij onder meer basisscholen, sportverenigingen, Staatsbosbeheer, een zwembad en zorginstellingen. Bij een groot deel van de klusadressen vervulde Present de rol van intermediair. De stichting vindt vaak een gewillig oor. ,,Dat heeft ook te maken met de goede ervaringen uit het verleden”, aldus coördinator Amo Draijer van Present.

Dat het Nordwin College aansluit bij LCdoet, kwam door toedoen van Present. Op het moment dat de stichting aanklopte bij het Nordwin voor het beschikbaar stellen van tuingereedschappen, stelde de school voor om ook haar leerlingen bij het project te betrekken. ,,Het is een win-win-win-situatie”, aldus teamleider Marco van Veen van het Nordwin College over de meerwaarde voor de drie betrokken partijen.

Toelichting bij de foto’s: Wethouder Jonker geeft het ‘startschot’ voor LCdoet. Samen met de leerlingen kijken Marco van Veen (links) en Ineke Antuma en Amo Draijer van Present toe als de slag op de gong wordt gegeven. Foto’s: Lauwers College
... Lee meerSee Less

4 weeks ago

LCdoet van start i.s.m. Stichting Present De Wâlden en Nordwin College

Na mevrouw Jonker richtte Ineke Antuma namens Stichting Present het woord tot de leerlingen. Zij ging onder meer in op de betekenis van het woord present: ik ben er; ik moet er voor een ander zijn. ,,Maar present betekent ook cadeau, iets geven aan een ander”, aldus Antuma. ,,En meestal wordt die ander daar heel blij van.” Present wil  een brugfunctie vervullen en mensen die iets te bieden hebben in contact brengen met mensen die wat extra aandacht en hulp goed kunnen gebruiken.

Toelichting bij de  foto’s: Wethouder Jonker geeft het ‘startschot’ voor LCdoet. Samen met de leerlingen kijken Marco van Veen (links) en Ineke Antuma en Amo Draijer van Present toe als de slag op de gong wordt gegeven. Foto’s: Lauwers CollegeImage attachment
Load more