Nieuwkomers

Via de media worden we regelmatig geconfronteerd met de onveilige situatie in delen van de wereld. Vanuit zo’n onveilige en uitzichtloze situatie komen vluchtelingen Nederland binnen. In de hoop een nieuw bestaan op te kunnen bouwen in een veilige omgeving. In Doetinchem wonen vele statushouders en ieder jaar komen er weer nieuwe mensen met een vluchtachtergrond in onze woonplaats om hier een nieuw leven op te bouwen. Velen willen graag Doetinchemmers ontmoeten, de taal beter leren spreken en van betekenis zijn voor anderen.
Integreren in een nieuwe samenleving en een andere cultuur is niet eenvoudig. Om een nieuw leven op te kunnen bouwen in de Nederlandse samenleving is hierin het contact met Nederlanders van groot belang. Present maakt dit mogelijk in meerdere projecten voor nieuwkomers en Doetinchemmers.

Wat kun jij doen voor en met statushouders?

Een jaar contact: Meet & Connect

Een mens heeft vrienden nodig om zich thuis te voelen. Wil jij of wil jouw gezin zich voor een jaar verbinden met een nieuwkomer in Doetinchem? Dan is Meet&Connect iets voor jou.

Samen klussen: Meet & Mix

Nieuwkomers in Doetinchem zoeken een zinvolle dagbesteding, willen hun netwerk opbouwen en oefenen graag de taal. Ben je statushouder en zoek je vrijwilligerswerk? Of vind je het leuk om samen met vluchtelingen een dag te klussen of te tuinieren?
Ga dan één of meerdere dagdelen samen aan de slag.

Klets & Koek

Klets & Koek is voor vrouwen uit alle culturen, nieuwkomers en Nederlanders. Tijdens deze multiculturele vrouwenochtend, kunnen ze elkaar in een veilige omgeving ontmoeten. Om samen te kletsen, leuke dingen te doen, koffie te drinken, elkaars cultuur en Nederlands te leren. Vind jij het ook leuk om kennis te maken met vrouwen uit andere culturen? Dan is Klets & Koek iets voor jou.

Fietsles voor vrouwen

Veel statushouders komen uit landen, waar de fiets geen veel gebruikt vervoersmiddel is. Terwijl in Nederland bijna iedereen fiets. Fietsen is makkelijk in ons grotendeels vlakke land, het is dé manier om kleinere afstanden te rijden. Vooral vrouwelijke nieuwkomers weten vaak niet hoe ze moeten fietsen. Lijkt het jou leuk om een vrouwelijke statushouder te leren fietsen, meld je dan aan als fietsvrijwilliger.

Meet & Connect Junior

Met het project ‘Meet & Connect Junior’ willen we Nederlandse jongeren en jongeren met een vluchtelingenachtergrond aan elkaar verbinden voor een periode van 4­-5 maanden. Het doel is kennismaken met elkaar en het ontwikkelen van empathie voor elkaar.
Kijk hier hoe het werkt>

Welkom in je nieuwe huis

Als vluchtelingen na hun procedure een status krijgen en een huis krijgen toegewezen, moet er in korte tijd vaak veel gebeuren. Het huis bewoonbaar maken, een schilderbeurt of een klus in de tuin. Deze hulpvragen worden door Vluchtelingenwerk ingediend bij Present. De bewoners helpen zelf vaak ook mee.  Lijkt het je leuk en zinvol om hierin een handje te helpen?