Groene aandacht voor bewoners en tuinen

28 april 2022

Ruim twintig vrijwilligers en buurtbewoners van de Velsink- en Spijkmanstraat hebben zaterdag 23 april tegels en grind vervangen door planten. Ze deden dit tijdens de vierde Sociaal Groen-dag van Present Doetinchem. Het doel van Sociaal Groen is meer groen in buurten en wijken én bewoners met elkaar verbinden. Dat is ook deze zaterdag weer gelukt. “Het was een gezellige en zonnige dag, waarop we fijn hebben samengewerkt. Ik vond het leuk, dat buren elkaar leerden kennen en plannen maakten om elkaar in de toekomst te helpen. Er is zelfs een buurtapp aangemaakt”, liet een van de vrijwilligers na afloop weten.

Onder de indruk
In totaal kregen zes voortuinen een groene metamorfose, werden bij twee huizen plantenbakken ingeplant en een andere voortuin zal in mei nog worden opgeknapt. De komende anderhalf tot twee jaar krijgen de bewoners indien nodig hulp bij het onderhoud van de tuin, totdat de tuin onderhoudsarm is. Door iemand uit de buurt of een vrijwilliger van Present. “Ik ben telkens weer onder de indruk wat zo’n dag oplevert. Buren die eerst een beetje de ‘kat uit de boom kijken’ en vervolgens ook kennismaken en mee gaan helpen. Kinderen die de tuinhandschoenen aantrekken en mee gaan helpen. Zo leuk!”, vertelt Josefien Nahuis, projectcoördinator Present Doetinchem.

Activiteiten kinderen
Bij de start van de dag en tussendoor werden de vrijwilligers getrakteerd op koffie en thee met iets lekkers en een lunch. Een van de bewoners had hiervoor haar keuken ter beschikking gesteld. Voor de kinderen in de straat werden activiteiten georganiseerd door Sport ID samen met een trainee van Jong Present. De kinderen maakten onder andere fruitspiesjes voor de vrijwilligers, voetbalden in de straat en hielpen mee in de tuinen.

Samenwerking
Present organiseerde de dag samen met het Wijknetwerk Noord-Centrum, waar onder andere medewerkers van Sité Woondiensten, de gemeente Doetinchem, BUHA en Buurtplein in deelnemen. Zij dachten mee bij de voorbereiding, maar gingen tijdens de dag ook zelf aan de slag in de tuinen. “Fijn dat de bewoner ook aanwezig was. Door hierin samen op te trekken deze ochtend was ik echt in contact met hem over waar hij vandaan komt, welke stappen hij heeft gezet, waar hij tegenaan loopt en waar we elkaar wellicht in de toekomst nog kunnen vinden”, liet een van hen weten.
De planten en attenties voor de bewoners werden mogelijk gemaakt door donaties van kwekerij Hartemink en diverse fondsen, waaronder het Fonds Sluyterman van Loo. De bewoners betaalden naar draagkracht een eigen bijdrage.

Doe je ook mee?
Vind je het leuk om een samen met een bewoner een voortuin bij te houden en ondertussen een praatje te maken met de bewoner of wil je graag een voortuin opknappen/meehelpen tijdens de Sociaal Groen-dag in het najaar? Meld je dan aan bij Josefien Nahuis, josefien.nahuis@presentdoetinchem.nl of
T 06 4860 8993 en ervaar hoe jouw betrokkenheid een groot verschil kan maken in het leven van een ander.

Foto’s: giovannifotograaf.nl