Groene aandacht voor tuin en bewoners

19 april 2021

Maar liefst dertien vrijwilligers gingen op zaterdag 17 april aan de slag tijdens een speciale Sociaal Groen-dag van Present Doetinchem. Tijdens dit project worden tuinen van mensen met gezondheidsproblemen, weinig netwerk en financiële middelen duurzaam en onderhoudsarm beplant. De planten die worden gebruikt zijn verschillend en ze hebben allemaal een eigen functie. Zo wordt de biodiversiteit vergroot, insecten aangetrokken en water vast gehouden. De tuinen zijn in elk seizoen mooi, er is altijd wat te moois te zien of het nu winter, lente, zomer of herfst is. “Ik liep hier al vijf jaar tegen aan te kijken, kreeg het zelf niet voor elkaar. Wat fijn dat ik Present nu ken en er vrijwilligers zijn die me willen helpen en ik nu kan genieten!”, liet een enthousiaste bewoner na afloop weten.

De vrijwilligers genoten op deze zonnige dag ook erg van hun werk. In totaal toverden zij vijf tuinen om in een mooie groene tuin. “De kinderen van het gezin hielpen ons mee, het was erg gezellig met hen” en “Ik vond het echt heel erg leuk om te doen. Het was heel gezellig en de bewoner was heel erg aardig. Ik vond het ook mooi hoe blij ze was toen de tuin af was”, vertelden een paar vrijwilligers. Na de make-over van de tuin tijdens de Sociaal Groen-dag worden er vaste vrijwilligers aan de tuin gekoppeld. In overleg en samen met de bewoners houden deze vrijwilligers de tuin bij, totdat een onderhoudsarme biodiverse tuin is ontstaan. Als extraatje kregen alle bewoners deze dag een gieter en klein tuingereedschap, om de planten nu en in de toekomst goed te verzorgen. Voor de insecten die hun weg naar de tuinen vinden, kregen ze een insectenhotel.

Meer groen, meer aandacht

Met het project Sociaal Groen wil Present mensen met elkaar verbinden in de buurt en wijken vergroenen. “Er komen vaak hulpvragen bij ons binnen voor een onderhoudsarme tuin. Er wordt dan meestal gedacht aan betegelen, maar met de juiste planten is een biodiverse Sociaal Groen-tuin in onze ogen een betere oplossing. Onderhoudsarm, goed voor het klimaat en de bewoners krijgen af en toe iemand op bezoek voor het onderhoud van de tuin en een praatje”, vertelt Josefien Nahuis, projectcoördinator bij Present Doetinchem, “Het liefst willen we ook zoveel mogelijk buurtbewoners betrekken bij de projecten, maar dat is nu lastiger in verband met de coronamaatregelen. Hopelijk kan dit in het najaar wel”.

Samenwerking

Present doet dit project niet alleen. “We werken binnen het project samen met Sité Woondiensten, verschillende zorgorganisaties, BUHA en de gemeente”, vertelt Nahuis. Samen met Sité en de betrokken hulpverlener wordt gekeken welke tuinen in aanmerking komen voor het project en met BUHA zijn afspraken over de afvoer van afval. Ook in Bronckhorst en Winterswijk is Present actief met dit project en worden ieder voor- en najaar meerdere tuinen groen gemaakt en aandacht aan de bewoners gegeven.

De planten en attenties voor de bewoners werden mogelijk gemaakt door donaties van kwekerij Hartemink, de Harrie Arendsen Foundation en Laban Tuinprojecten. Sociaal Groen wordt mede mogelijk gemaakt door een bijdrage vanuit  Stichting RCOAK.

Doe je ook mee?

Vind je het leuk om een samen met een bewoner een voortuin bij te houden en ondertussen een praatje te maken met de bewoner? Meld je dan aan bij Josefien Nahuis, josefiennahuis@presentdoetinchem.nl of T 06 4860 8993 en ervaar hoe jouw betrokkenheid een groot verschil kan maken in het leven van een ander.