‘In een paar uur tijd een opgeknapte tuin’

13 september 2019

Na een depressieve periode stond het gras kniehoog bij een alleenstaande vrouw zonder netwerk en financiële middelen. Van de woningcorporatie moest ze haar verwaarloosde tuin opruimen. Een groep vrijwilligers van Present Doetinchem schoot te hulp. Met zeven personen maakten ze de tuin van de vrouw in een avond weer netjes en toonbaar. Vanaf het najaar pakt de Stadskamer het onderhoud van de tuin op, zodat het niet weer uit de hand loopt. Een mooi voorbeeld van het project Sociaal Tuinieren waarin Present samenwerkt met onder andere Sité en de Stadskamer Doetinchem.

Om in aanmerking te komen voor het reguliere tuinonderhoud door de Stadskamer moest er eerst flink gesnoeid worden. De groep van zeven vrijwilligers die zich bij Present hadden aangemeld voor een eenmalige klus, ging voortvarend aan de slag om dit voor elkaar te krijgen. De tuin werd opgeruimd, al het onkruid werd tussen de tegels weggehaald, de klimop die tot aan de schoorsteen zat werd weggehaald en struiken werden gesnoeid. Na afloop werd al het groenafval met een aanhanger weggebracht. De bewoonster is erg blij met het eindresultaat en vanaf nu kan de Stadkamer haar ondersteunen bij het onderhoud.

Present slaat een brug tussen mensen die willen geven en mensen die deze hulp kunnen gebruiken. Lijkt het jou ook leuk om een keer met een groep vrienden, collega’s, familie, enzovoort andere mensen te helpen en te ontmoeten? Meld je dan hier aan!