Jongeren NGK knappen kinderkamers en tuinen op

14 juli 2018

Ruim 35 jongeren van de Nederlandse Gereformeerde Kerk (NGK) hebben op zaterdag 16 juni kinderkamers en tuinen opgeknapt bij Doetinchemmers die extra hulp konden gebruiken. Een groep jongeren knapte onder begeleiding van een aantal volwassenen de slaapkamers van vier kinderen van een alleenstaande moeder op. De andere groepen ging aan de slag in de tuinen van een aantal alleenstaande mannen en alleenstaande vrouwen die dit zelf vanwege gezondheidsproblemen of ouderdom niet meer konden doen. Present Doetinchem koppelde de jongeren aan de vijf projecten.

De vier kinderkamers werden gesausd en opnieuw ingericht, zodat ieder kind een eigen plek kreeg om te spelen, huiswerk te maken en zich thuis te voelen. Naast het klussen werden door de vrijwilligers voor nieuwe bedden, matrassen, beddengoed, kasten, bureaus en accessoires gezorgd. Discount Woningtextiel BV doneerde gordijnen op maat en in de gewenste kleur. Het schilderwerk werd gesponsord door schildersbedrijf Wim Radstake.

Dit project werd tevens mede mogelijk gemaakt met een budget vanuit Leefbaar Thuis van het Ministerie SZW en financiële giften van particulieren. Present kijkt terug op een mooie dag van samenwerken, ontmoeting en verbinding tussen de vrijwilligers, het hulpontvangende gezin en bedrijven.

In de tuinen werd veel onkruid weggehaald en nieuwe planten gepoot. Het resultaat: blije bewoners en verbeterde leefbaarheid. “Ik had niet verwacht dat de bewoner zelf nog zoveel zou meehelpen”, zegt een van de jongeren na afloop. Hierdoor ontstaat het contact dat Present in projecten graag wil bereiken.

“De verscheidenheid aan situaties was indrukwekkend voor de jongeren. Soms zie je niet gelijk een omkeer bij iemand of misschien niet de reactie die je had gehoopt. En dan tóch de ander kunnen respecteren en je hulp niet onder voorwaarden geven, dat heb ik zaterdagmiddag bij deze jonge vrijwilligers gezien”, vertelt Josefien Nahuis, coördinator Present Doetinchem.

De projecten konden worden uitgevoerd door samenwerking met het buurtteam Centrum/Noord en Zozijn. Het groenafval mocht worden weggebracht naar Olde Bolhaar Ecoservice en voor het mooi maken van de tuinen heeft Boomzorg Wiltink veel bijgedragen.