Mensen verbinden bij aanleg groene tuinen

21 november 2020

Present Doetinchem is zaterdag 21 november van start gegaan met haar project Sociaal Groen. Binnen dit project helpen groepen vrijwilligers bij het duurzaam beplanten van tuinen van kwetsbare mensen. Na de make-over van de tuin worden er vaste vrijwilligers aan de tuin gekoppeld. In overleg en samen met de bewoners houden deze vrijwilligers de tuin bij, totdat een onderhoudsarme biodiverse tuin is ontstaan. Het mes snijdt hierbij aan twee kanten. De bewoner krijgt een groene tuin en zijn/haar sociaal isolement wordt verkleind.  Er gingen drie groepen vrijwilligers aan het werk in drie verschillende tuinen. In een van de tuinen ging het duo Marcella Heerenveen en Anne Marie Kamphuis van de fractie van GroenLinks aan de slag. Zij werden hierbij geholpen door Adrie Rijneveld, vrijwillig projectbegeleider van Present.

Biodiversiteit en contact vergroten

Met het project Sociaal Groen wil Present mensen met elkaar verbinden in de buurt en wijken vergroenen. “Wat we het liefst willen, is ook buurtbewoners betrekken bij Sociaal Groen. Helaas is dit nu door de coronamaatregelen nog niet mogelijk, omdat we niet in grote groepen bij elkaar mogen zijn. Ik hoop dat dit volgend jaar wel kan”, vertelt Josefien Nahuis, projectcoördinator van Present Doetinchem. Present wil de komende jaren ieder voorjaar vijf en ieder najaar vijf tuinen in één wijk duurzaam gaan beplanten. “De planten die we gebruiken zijn verschillend en ze hebben allemaal een eigen functie”, legt Rijneveld uit, “Met de planten willen we de biodiversiteit vergroten, insecten aantrekken en water vast houden”. Rijneveld maakt voor alle tuinen een plan. Er worden diverse borders met planten gemaakt en daartussen wordt houtschors gebruikt, zodat men overal goed bij kan. Voordeel van het schors is dat dit ook weer vocht vasthoudt. En de tuinen zijn in elk seizoen mooi, er is altijd wat te moois te zien of het nu winter, lente, zomer of herfst is. De planten die worden gebruikt, worden allemaal gedoneerd door Kwekerij Hartemink uit Zelhem en het schors wordt gratis geleverd door Radstake Tuingrondverbetering.

“Ik geniet nu al”

Een van de bewoners van wie de tuin is opgeknapt, is een alleenstaande man met lichamelijke en psychische beperkingen, zonder netwerk. Hij wilde zijn tuin eigenlijk laten betegelen om het onderhoudsarm te krijgen, maar werd enthousiast toen hij van Sociaal Groen hoorde. “Ik ben hartstikke blij”, laat hij weten wanneer alle planten in zijn tuin staan, “Moet je eens kijken naar dat plantje, mooi hè die oudroze kleur. Ik kan niet wachten tot het voorjaar wordt, ik ben zo benieuwd hoe het er dan uit zal zien”. En de vrijwilligers genoten ook zichtbaar van het werken in de tuin. “Dit is echt pure ontspanning, even lekker bezig in de tuin”.

Samenwerking

Present doet dit project niet alleen. “We werken binnen het project samen met Sité Woondiensten, de buurtcoaches van Buurtplein, BUHA en de gemeente”, vertelt Nahuis. Samen met Sité en Buurtplein wordt gekeken welke tuinen in aanmerking komen voor het project en met BUHA zijn afspraken over de afvoer van afval. Sociaal Groen past daarnaast erg bij de plannen van de gemeente om Doetinchem steeds meer te vergroenen, ter voorkoming van droogte en hittestress en het bevorderen van de biodiversiteit. Present wil bewoners in de Achterhoek volgend jaar nog meer met elkaar verbinden tijdens het aanleggen van duurzame tuinen. Dan start het project Sociaal Groen eveneens in de gemeenten Bronckhorst en Winterswijk.

Meer informatie

Voor meer informatie over het project Sociaal Groen of over Present kunt u contact met ons opnemen.