Ontmoetingsfeest op De Vijverberg

1 oktober 2018

Het was zaterdagmiddag 22 september druk bij het ontmoetingsfeest op De Vijverberg. Rond 130 deelnemers genoten van gezelligheid, ontmoetingen, leuke workshops en een halal-buffet. “Nieuwkomers willen graag integreren, maar vinden dat heel lastig.”

Bij het ‘Meet & Connect’-project van Stichting Present worden nieuwkomers gekoppeld aan Doetinchemmers. Het doel is bouwen aan nieuwe vriendschappen door samen leuke dingen te doen. “Tijdens het ontmoetingsfeest gaan deelnemers samen aan de slag in verschillende workshops. Dat schept een band,” vertelt Nelly de Vries, algemeen coördinator van Present.

Wethouder Jorik Huizinga heette de gezinnen uit Nederland, Eritrea, Syrië en Irak welkom en benadrukte het belang van ontmoeting en vriendschappen tussen mensen uit verschillende culturen. Hij vertelde dat hij had gesproken met een nieuwkomer die aangaf zich eenzaam te voelen en heel graag andere mensen wilde ontmoeten. Dit is ook de missie van Meet & Connect. Elke nieuwkomer verbinden aan een Doetinchemmer. “Bij het matchen proberen we rekening te houden met iets gezamenlijks zoals gezinssamenstelling, werkachtergrond en hobby’s. Wanneer ze gekoppeld zijn, ontmoeten ze elkaar zo’n twee keer per maand waarbij ze iets met elkaar ondernemen. Bijvoorbeeld bij elkaar op bezoek gaan, koken of gaan picknicken in een park,” legt De Vries uit.

Na de opening doen de kinderen onder begeleiding spelletjes, doet een groep vrouwen mee aan een bakworkshop, wordt er geschilderd en volgen anderen een djembé-workshop. De mannen worden uitgedaagd voor een potje voetbal met topspeler Youssef El Jebli van Betaald Voetbal De Graafschap en krijgen een rondleiding door het stadion. Met als afsluiting een mooie foto in de officiële persruimte.
Tijdens het halal-buffet is burgemeester Mark Boumans aanwezig en mengt zich onder de aanwezigen.

“De mensen die hier zijn, hebben allemaal een traumatisch vluchtverhaal. Ze willen dolgraag integreren, maar vinden dat lastig. Voor hen staat dit ontmoetingsfeest in het teken van ontmoeten en verbinden. Doetinchemmers zijn meer dan welkom om mee te doen met dit project. We hebben een wachtlijst van alleenstaande nieuwkomers en gezinnen die heel graag contact willen,” besluit Nelly de Vries.

[Foto’s Giovanni Tunzi]

Lees hier het volledige artikel in het Doetinchems Vizier!