Presentproject als onderdeel van de maatschappelijke opleiding

14 december 2018

Twee studenten van de opleiding Helpende zorg en welzijn van het Graafschap College ondersteunen een alleenstaande man bij het opknappen van zijn woning. De hulpvraag kwam via Estinea bij Present binnen. De man krijgt via Estinea een aantal uren woonbegeleiding en de hulp van de studenten is een aanvulling hierop. Op deze manier geven zij vorm aan hun extern practicum. De man wordt zo geholpen in zijn huis en de studenten kunnen meekijken en ervaring opdoen in een ambulante begeleidingssituatie.

Meneer woont al geruime tijd in deze woning. Inmiddels is de woning door omstandigheden behoorlijk uitgeleefd en is opknappen wenselijk. De studenten zijn voorlopig op de woensdagen bij de man bezig. Ze helpen hem bij het opruimen, uitzoeken en inpakken van zijn spullen. Daarnaast is er ook ruimte om hem andere ambulante woonbegeleiding te bieden, door samen met hem boodschappen te doen en een maaltijd te koken.

Het contact tussen de studenten en de hulpontvanger is  goed. Het feit dat deze leerlingen bij hem zijn heeft al een meerwaarde, omdat meneer een minimaal sociaal netwerk heeft. Hun aanwezigheid levert hier een belangrijke bijdrage aan.

Wanneer het huis grotendeels is leeggehaald, gaan vrijwilligers van Present helpen bij het weer leefbaar maken en opknappen van het huis. Er komt veel bij kijken. Spullen moeten verplaatst of tijdelijk opgeslagen, wanden en plafonds gesausd en de vloer moet worden gelegd. De studenten kunnen hier allemaal bij ondersteunen en de hulpontvanger hierin begeleiden.