Verhalen

Misset zet zich in voor kwetsbare Achterhoekers

“Heel erg leuk om dit samen met mijn collega’s voor en met dit gezin te kunnen doen. Dat we er als team zo vol spirit voor gingen, ondanks het weer. Dat gaf een goed gevoel”. Aan het woord is een medewerker van Misset. Ruim vijftig collega’s van Misset zetten zich eind mei onder de noemer ‘Misset Doet!’ in voor kwetsbare mensen in de Achterhoek. Present Achterhoek organiseerde voor Misset in totaal negen projecten in Doetinchem, Baak, Toldijk en Winterswijk. Present organiseert sinds 2018 projecten voor Misset als onderdeel van hun partnerschap. Dit was de eerste keer dat er zoveel projecten op een dag werden opgepakt. De middag hard werken werd tegen de avond gezamenlijk afgesloten met een gezellig samenzijn.

Nieuw begin

In Doetinchem gingen vier groepen vrijwilligers aan het werk. Een groep hielp een jong stel bij het opruimen en onkruidvrij maken van hun achtertuin, zodat zij en hun twee kinderen daar straks van kunnen genieten. De hulp van de vrijwilligers betekent voor hen een nieuw begin na een vervelende periode. “De tweede keer naar de stort reed de vader mee. Door dat vuil weg te gooien kon hij letterlijk drie jaar ellende van zich af gooien. Een soort afscheid van het verleden”, vertelt een van de vrijwilligers.

Een andere groep ging aan de slag bij een oudere man met gezondheidsproblemen, die al veertig jaar in zijn huis woont. De woning was toe aan een opknapbeurt. De vrijwilligers sausden de woonkamer en verwijderden behang in de slaapkamer. Omdat het behang erg vast zat, gaat een groep flexvrijwilligers van Present de klus verder afmaken, zodat ook de slaapkamer helemaal is opgeknapt.

Zorgboerderij en IrisZorg

“Leuk om in de moestuin bezig te zijn, concreet werk af te leveren. Ook leuk dat er deelnemers van de zorgboerderij meehielpen”, vertelt een van de vrijwilligers die een middag meehielpen op zorgboerderij Slangenburg.  Zij planten en zaaiden diverse groenten in op de boerderij. Toen het begon te regenen, zijn ze vervolgens binnen aan de slag gegaan.

De laatste groep zette zich in bij een opvanglocatie van Iriszorg. Ze schilderen hier de gangen op de derde verdieping van het gebouw en kregen een kijkje en uitleg binnen deze woonlocatie van Iriszorg.. “Ik vond het project erg leuk om te doen. Mooi ook om de achtergrond te horen van het project zelf. Ik denk dat het goed voor iedereen is om deze connectie met de samenleving te maken. De begeleider van IrisZorg was ook ontzettend open en alle vragen mochten gesteld worden”, besluit een van de vrijwilligers.

Doe ook mee!

Wil je ook samen met collega’s, vrienden, familie of een andere groep een plaatsgenoot te helpen en zo te ervaren wat een paar uur van jouw tijd betekent voor een ander? Meld je dan nu aan!