Zet je in via Present

Activiteit met statushouders

In Doetinchem wonen vele statushouders en ieder jaar komen er weer nieuwe mensen met een vluchtachtergrond in onze woonplaats om hier een nieuw leven op te bouwen. Velen willen graag Doetinchemmers ontmoeten, de taal beter leren spreken en van betekenis zijn voor anderen.

Integreren in een nieuwe samenleving en een andere cultuur is niet eenvoudig. Om een nieuw leven op te kunnen bouwen in de Nederlandse samenleving is het contact met Nederlanders van groot belang. Present maakt dit mogelijk door ontmoetingen te organiseren tussen nieuwkomers en Doetinchemmers.

Ontdek hieronder wat je samen met statushouders kunt doen!

Meet&Connect: een jaar contact

Een mens heeft vrienden nodig om zich thuis te voelen. Wil jij of wil jouw gezin zich voor een jaar verbinden met een nieuwkomer in Doetinchem? Dan is Meet&Connect iets voor jou.

Fietslessen voor vrouwen

Veel statushouders komen uit landen, waar de fiets geen veel gebruikt vervoersmiddel is. Terwijl in Nederland bijna iedereen fiets. Fietsen is makkelijk in ons grotendeels vlakke land, het is dé manier om kleinere afstanden te rijden. Vooral vrouwelijke statushouders weten vaak niet hoe ze moeten fietsen. Lijkt het jou leuk om een vrouwelijke statushouder te leren fietsen, meld je dan aan als fietsvrijwilliger.

Klets&Koek: multiculturele vrouwenochtend

Klets&Koek is voor vrouwen uit alle culturen: statushouders én Nederlanders. Tijdens deze multiculturele vrouwenochtend, kunnen ze elkaar in een veilige omgeving ontmoeten. Om samen te kletsen, leuke dingen te doen, koffie te drinken, elkaars cultuur en Nederlands te leren. Vind jij het ook leuk om kennis te maken met vrouwen uit andere culturen? Dan is Klets&Koek iets voor jou.

Meet&Talk: multiculturele ontmoeting

Meet&Talk is een ontmoetingsactiviteit voor mannen en vrouwen met verschillende culturele achtergronden: statushouders én Nederlanders. Het doel van Meet&Talk is statushouders en Doetinchemmers laagdrempelig met elkaar in contact brengen, elkaars cultuur leren kennen en de Nederlandse taal oefenen.

Samen sporten

Iedere woensdagmiddag doen vrouwen en mannen met verschillende culturele achtergronden mee aan sport- en beweegactiviteiten: nieuwkomers én Nederlanders. Doe je ook mee?

Samen zingen

In 2023 zijn we gestart met een zanggroep voor vrouwen en mannen met verschillende culturele achtergronden: statushouders én Nederlanders. Onder begeleiding van Maike Weening worden voornamelijk Nederlandse liedjes gezongen.
Klik hier voor meer informatie

Meet&Eat: samen eten en ontmoeten

We organiseren regelmatig Meet&Eat. Een activiteit waarbij elkaar ontmoeten en samen eten centraal staat.

Zodra er weer een Meet&Eat gepland is, maken we dat hier bekend.

Meet&Mix: samen klussen

Statushouders in Doetinchem zoeken een zinvolle dagbesteding, willen hun netwerk opbouwen en oefenen graag de taal. Ben je statushouder en zoek je vrijwilligerswerk? Of vind je het leuk om samen met statushouders een dag te klussen of te tuinieren? Ga dan één of meerdere dagdelen samen aan de slag.
Klik hier voor meer informatie

Welkom in je nieuwe huis

Als vluchtelingen na hun procedure een status krijgen en een huis krijgen toegewezen, moet er in korte tijd vaak veel gebeuren. Het huis bewoonbaar maken, een schilderbeurt of een klus in de tuin. Deze hulpvragen worden door Vluchtelingenwerk ingediend bij Present. De bewoners helpen zelf vaak ook mee. Lijkt het je leuk en zinvol om hierin een handje te helpen?

Meet&Connect Junior

Met het project ‘Meet&Connect Junior’ willen we Nederlandse jongeren en jongeren met een vluchtelingenachtergrond aan elkaar verbinden voor een periode van 4­-5 maanden. Het doel is kennismaken met elkaar en het ontwikkelen van empathie voor elkaar.

Meer weten?

Wil je graag meer weten of je opgeven, mail dan naar Jasmijn Wagenaar of Jiske van Braak: statushouders@presentachterhoek.nl