Ontmoeting met statushouders

Fietslessen

Vrouwelijke vrijwilligers geven het hele jaar door fietsles aan vrouwelijke statushouders. Alleen of met twee vrijwilligers geven de vrouwen les aan één persoon. De eerste lessen zijn bedoeld om vertrouwd te raken met de fiets. Er wordt geleerd hoe je in evenwicht blijft op de fiets, hoe je steppend vooruit kunt komen, in nood kunt remmen, hoe je rekening houdt met andere weggebruikers en uiteindelijk hoe je kunt fietsen met de pedalen. Dit gebeurt op een beschutte plek, zodat de vrouwelijke nieuwkomer op een veilige manier kan kennismaken met het fietsen. Daarnaast worden ook de verkeersregels uitgelegd.

Wanneer iemand kan fietsen, vertrouwd is met de fiets en goed kan remmen, gaat de fietsvrijwilliger met de statushouder op pad. Samen fietsen ze dan door Doetinchem terwijl onderweg de verkeersregels in de praktijk worden geoefend. Als dit ook allemaal goed gaat, kan het fietstraject worden afgesloten. Hoe lang het duurt voordat iemand alleen kan fietsen verschilt per persoon. De meesten kunnen na een half jaar fietsen, maar soms duurt het ook langer. De fietslessen worden een keer per week gegeven, de tijd en plaats spreek je samen met de vrouwelijke statushouder af.

Lijkt het je leuk om iemand te leren fietsen? Meld je dan nu aan!

Meer informatie en aanmelden
Mail voor meer informatie naar jiske.van.braak@presentachterhoek.nl. Aanmelden kan via de button hieronder.