Zet je in via Present

Tuinmaatje

Sociaal tuinieren

Een mooie groene tuin voor of achter het huis geeft een goed gevoel. Een tuin is een belangrijke plek om te kunnen ontspannen en actief te zijn. Er is bewezen dat het wonen in een groene omgeving een positief effect heeft op de gezondheid. Mensen, die in een omgeving met veel groen wonen, ervaren minder stress en hebben bovendien over het algemeen een betere gezondheid.

Daarnaast is het vergroenen van tuinen belangrijk in de strijd tegen de klimaatverandering. Tuinen met minder steen en meer groen dragen bij aan de vermindering van afwateringsproblemen en daarnaast ervaren bewoners minder hittestress. Kortom, een groene tuin biedt dus vele voordelen!

Hoe ziet het project eruit

Een deel van de inwoners van Dordrecht heeft echter geen mogelijkheid om hun tuin te vergroenen en het tuinonderhoud te doen. Gezondheidsproblemen, financiële problemen en een beperkt netwerk zijn daar de oorzaken van. Voor deze mensen is Stichting Present Dordrecht in 2021 de pilot Sociaal Tuinieren gestart. Deze nieuwe vorm van tuinieren is bij andere Present stichtingen al succesvol gebleken. In samenwerking met de bewoner, een lokale tuinontwerper en de woningcorporaties wordt er een onderhoudsarme groene tuin ontworpen. Deze tuin wordt tijdens de projectdag door een groep Present vrijwilligers samen met de bewoner vergroend.

Tuinmaatje

Om te zorgen dat de tuin ook na deze dag groen blijft – en niet door alleen onkruid – wordt er een tuinmaatje aan de bewoner gekoppeld. Het mes snijdt aan twee kanten. Aan de ene kant blijft de tuin goed onderhouden. Aan de andere kant ontstaat er structureel contact en verbinding tussen het tuinmaatje en de hulpontvanger. De sociale component in dit project is zeker net zo belangrijk als de ‘groene’ component.

Heb je groene vingers en wil je graag meehelpen om dit nieuwe concept tot een succes te maken? Of ken je iemand die een passie heeft voor tuinieren? Neem dan contact op met Present Dordrecht om deze interesse kenbaar te maken. Dan kunnen we ons gezamenlijk inzetten om Dordrecht nog groener te maken.

Wil je ook tuinmaatje worden?

Door te zorgen voor de tuin van de bewoner blijft het mooi onderhouden en raakt het niet (opnieuw) verwilderd.  Tegelijkertijd ben je als maatje structureel verbonden aan de hulpontvanger, waardoor verbinding ontstaat en ook kan groeien.

Aanmelden

We maken het zo eenvoudig mogelijk. Wij kijken naar je wensen, zorgen voor een goede match en bereiden de dag met je voor. Present helpt je helpen. Hieronder vind je het formulier waar je je kan aanmelden.

Wil jij je inzetten voor een ander?

Graag vertellen we je meer over manieren waarop je kunt helpen. Meld je nu aan of laat ons contact met je opnemen als je eerst meer informatie wilt.

Wil jij je inzetten voor een ander?