Zomertas – Info en Aanmelden Samenstellers

Aanmelden is niet meer mogelijk.

Zomervakantie…roept bij velen een positief gevoel op. Maar niet voor iedereen is het zo’n zonnige periode. Gezinnen die niet op vakantie kunnen omdat ze met 2 kinderen van € 70,- in de week moet rondkomen. Zulke gezinnen zouden het ook fijn vinden eens wat extra’s te kunnen of te krijgen om de vakantie ook wat specialer te maken. Daarvoor is actie Zomertas!

Wat fijn dat jullie een zomertas willen samenstellen!

Hieronder geven we vast wat praktische info en tips vooraf, lees dit vooral helemaal door voordat je het formulier hieronder invult. Onze actie kan coronaproof plaatsvinden, mits iedereen zich houdt aan de richtlijnen van het RIVM.

Tijdspad opgeven, samenstellen en langsbrengen

• Opgeven kan tot en met eind mei 2020 door invullen van het onderstaande formulier. Hierna sluit de inschrijving en gaan we jullie koppelen aan een geschikt gezin.
  • Begin juni informeren we je over de details en alle info over hoe het werkt.
  • Je hebt tot uiterlijk  21 juli de tijd om de tas samen te stellen en langs te brengen (geschikte langsbrengperiode is tussen 29 juni en 21 juli)
  • NB Begin z.s.m. na de informatie. Het duurt soms even om de hulpverlener te pakken te krijgen en mocht je sponsors willen vinden voor je tas (ijsjes, speelgoed, entreekaartjes etc.), kun je er beter vroeg bij zijn.
  • NB we weten niet goed hoe de actie dit jaar gaat verlopen door de coronacrisis. Misschien zijn er minder aanvragen dan gebruikelijk, in dat geval kan het zijn dat we geen match kunnen vinden voor jouw aanbod. We vragen we je daar begrip voor.

Waarmee vul je een tas

• We communiceren naar hulpverleners dat de waarde van een tas ca. € 50,- is, maar meer mag altijd en minder natuurlijk ook. Jullie budget is leidend.
  • Ideeën om in de tas te stoppen zijn dingen waarmee een gezin met wat meer items de zomer door kan: buitenspeelgoed, binnenspeelgoed, kaartjes voor ijsjes / uitjes, magazines voor alle leeftijden om lekker te kunnen ontspannen…etc….etc…
  • Een gezamenlijke belevenis (mits jullie én de ontvanger dat allebei leuk vinden), zoals samen naar de speeltuin, samen buitenspelletjes doen of samen picknicken is ook erg leuk (mits dit inmiddels weer mag in verband met de coronacrisis). En alleen een tas is ook prima, we gaan uit van jullie aanbod.

Persoonlijk langsbrengen, waarom?
Het kan zijn dat je je bedenkingen hebt bij het zelf langsbrengen, omdat dat wat ‘weldoenerig’ kan aanvoelen. We hebben dit expliciet nagevraagd bij hulpverleners en gezinnen en het blijkt zo niet ervaren te worden. Vaak vinden ze het al heel bijzonder dat een groep dit zomaar doet, dat ze doen wat ze beloven, dat ze de tijd nemen om langs te gaan en dat ze het gezin met respect behandelen. Eén van de samenstellers: “Het gezin zat al met koffie op ons te wachten. Ze waren enorm verrast en heel dankbaar voor deze tas. We waren stil van hun verhaal. We hadden veel respect voor de manier zoals ze met hun tegenslagen omgingen en alle energie gebruikten om er voor hun kinderen te zijn. Voor hen en voor ons was het een bijzondere morgen”.

Naar wie gaan de zomertassen? Informatie over de doelgroep
Present werkt in alle gevallen samen met hulpverleners die in kunnen schatten waar een zomertas een mooie aanvulling is. Bij deze gezinnen speelt vaak meer dan alleen weinig geld, zoals gezondheidsproblemen en/of is er sociale problematiek. De hulpverlener zorgt ervoor dat het contact voor jullie goed verloopt, maar het is voor jullie als samenstellers goed je er van tevoren bewust van te zijn dat je soms in aanraking kunt komen met moeilijke situaties en dat de reactie van het gezin soms anders is dan hiervoor beschreven. Natuurlijk hopen we dat jullie nog steeds enthousiast zijn voor deze actie, want een tas is op deze plekken juist heel erg welkom!