Inzending bruggenbouwer van 2017!

21-03-2018

Stel je voor:
Een groep van 25 jongeren die contact met jou zoekt en zegt: wij willen elke week wat betekenen voor de mensen in het dorp waar we wonen. Een droom? In Ede is het voor Present werkelijkheid!
Het kringhuis Pitt van Navigators zet zich elke week in samen met Present. Ze koken voor en met verstandelijk beperkte mensen, eten samen, doen een spelletje en houden soms een knaller van een karaoke avond. Ze verzorgen een gezellige avond voor alleenstaande minderjarige vluchtelingen door samen te gaan bowlen, gamen of verzorgen een informatieve avond door samen de dodenherdenking te beleven. Ze doen een klus achter de voordeur: ze boenen zich rot en sauzen tot ze een ons wegen. Kortom, enorme kanjers die echt een brug bouwen naar allerlei groepen in de samenleving.
En denk je: tja… studenten, kan je daar afspraken mee maken? Ze staan er altijd! Op tijd! Goed voorbereid en ontzettend flexibel.

En de impact?
Het contact is zo goed dat de vluchtelingen nu ook af en toe mee eten in een van de studentenhuizen van Navigators. Er ontstaan vriendschappen en de jongens leren wat het betekent om mee te draaien in de Nederlandse samenleving. De verstandelijk beperkte mensen zien er naar uit en vragen elke keer: “Jullie komen de volgende keer toch wel weer?” Toen ik (projectcoördinator van Present) daar laatst op de koffie was kwamen ze met een A4 vol dingen die ze graag wilden doen met de studenten. Prompt bij de volgende ontmoeting pakten de studenten dit op en is er een succesvolle karaokeavond geweest.
Ze staan bij onze groepenbegeleiders nu al bekend als harde werkers die meer waar maken dan er van tevoren was bedacht. Tuinieren in december? Geen probleem.
Kortom, twijfel je nog? Niet doen! Projecten met studenten zijn een aanrader!

WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com