Studenten zetten zich in!

19-04-2021

Al in 2017 maakten we kennis met kringhuis Pitt van studentenvereniging navigators. Wie ze zijn? Een hele groep studenten die zich graag willen inzetten en wat willen betekenen voor de mensen in hun dorp. Onwerkelijk? Hier in Ede gebeurt het echt; dit keer waren er 11 studenten die graag tijd wilden vrij maken voor een vrijwilligersklus. Daar maken we bij Present graag gebruik van! We hebben de studenten opgedeeld in 4 groepjes, waardoor er ruimte was voor 4 klussen:

1. Bij de klus ‘Van een huis naar een thuis’, moest nog een muurtje gesausd worden. De verhuizing kwam nu echt dichterbij. Een ‘babyblauwe’ muur in het huis, verdiende een mooie witte laag latex. Wat was het een verassing voor mevrouw dat naast de vrijwilligers die al geweest waren een week eerder, nu nog eens drie studenten kwamen om de muur te verven. Mevrouw was erg dankbaar voor alle hulp die ze kreeg; ‘ontzettend blij en dankbaar!’.
  2. De lente is begonnen, het wordt mooier weer en de tuin roept om weer lente-klaar gemaakt te worden. Onkruid eruit, nieuwe plantjes erin, we zijn er allemaal maar druk mee! Maar niet iedereen is in staat om zijn tuin bij te houden. Een meneer met chronische pijn, lukt het niet meer om het onkruid zelf te wieden en de tuin te schoffelen. Drie studenten zijn bij meneer langs geweest om zijn tuin weer netjes te maken en wat was meneer daar blij mee! Ook het contact met de studenten was een welkome afleiding; wat kon meneer vertellen over zijn leven. De studenten kregen enthousiaste verhalen te horen over de geschiedenis van Ede. Zo is een vrijwilligersklus in de tuin zoveel meer dan alleen onkruid wieden of schoffelen. Het contact tussen de hulpvrager en in dit geval de studenten, is minstens net zo waardevol!
  3. Een tuin is het eerste wat je ziet bij een huis; ligt de tuin er een beetje netjes bij? Wat voor mensen zijn het? Een tuin valt op als het overwoekerd wordt en niet bijgehouden wordt of kan worden. Stichting present komt graag te hulp als het niet lukt om een tuin bij te houden. Bij dit gezin hebben drie studenten allereerst de bamboeplant die tot veel overlast zorgde zoveel mogelijk weggehaald. De wortels zijn zoveel mogelijk uitgegraven, zodat de plant in de toekomst hopelijk niet meer voor overlast gaat zorgen. Het is de studenten niet gelukt om alle wortels van de bamboeplant te verwijderen, maar de hulp van de studenten heeft de familie aangezet om later nog verder hiermee aan het werk te gaan. Wat is het goed als een klus, mensen uit het eigen netwerk aanzet om ook te helpen. Mooi als Present hiertoe een aanzet kan zijn!
  4. Hopelijk hebben de studenten groene vingers, want ook het laatste groepje studenten is aan de slag geweest in een tuin. Een mevrouw met reuma had hulp nodig in haar voortuin. Er werd goed voor de studenten gezorgd: de koffie en thee stonden al klaar bij binnenkomst, een goede start van de dag! Het onkruid is weggehaald en er is geschoffeld; de studenten zijn hard aan het werk geweest, maar met resultaat. Mevrouw was dankbaar voor het werk van de studenten en kan genietend in haar tuin, het voorjaar tegemoet!

WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com