Ambassadeur Present Ede bezoekt project

5 december 2023

Wat doen vrijwilligers eigenlijk tijdens een project van Present? Waar komen ze? En wat betekent hun inzet voor de mensen die de hulp ontvangen? Half november waren we samen met Jan Hol, voorzitter van het college van bestuur van de CHE, op bezoek bij een project. Jan Hol deed dit in het kader van het ambassadeurschap van Present Ede.

Zoveel mensen die willen helpen!
De hulpontvangers verwelkomden ons hartelijk in hun huis. De vrijwilligers hadden, samen met de hulpontvangers, al enorm veel werk verzet. Door geplande renovatie- en isolatiewerkzaamheden van de woningbouw werd het voor de bewoners duidelijk dat het tijd was om spullen op te ruimen en af te voeren naar de stort. In de loop van de jaren waren er ontzettend veel spullen in huis gekomen, maar hoe ruim je dat op als je het zelf niet meer kunt door gezondheidsproblemen? De komst van de vrijwilligers blijkt dan een uitkomst: ‘Hadden we maar eerder geweten dat er zoveel mensen zijn die kunnen helpen!’ aldus de hulpontvangers.

Onder het genot van een kopje koffie ontstond er een gezellig gesprek tussen de vrijwilligers, hulpontvangers en Jan Hol. Er werd gesproken over het verleden, heden, hobby’s, interesses en het ontvangen van hulp van de vrijwilligers. De hulpontvangers gaven aan dat ze het snappen dat sommige mensen het lastig vinden om hulp te ontvangen, maar zij waren vooral blij en dankbaar met de hulp van vrijwilligers.

Ruimte
Het bezoek werd afgesloten met een rondleiding in huis en tuin waardoor goed zichtbaar werd hoeveel spullen er waren opgeruimd. In de tuin was letterlijk weer ruimte ontstaan om plantjes aan te planten. En ook de zolder en slaapkamer waren al een stuk leger.

Wat een werk!
Toen we vertrokken gingen de vrijwilligers nog een tijdje door om de klus af te maken. ‘Wat een werk verzetten deze vrijwilligers!’ aldus Jan Hol na afloop van het project. Dat is precies de kern, niet alleen hebben de vrijwilligers veel werk verzet, met hun inzet brachten zij op een gezellige manier ruimte in het leven en huis van de hulpontvangers.