Verhalen

Een ritje naar de stort ruimt op!

Afgelopen zaterdag zijn vrijwilligers van Present bezig geweest met een project wat in het teken stond van opruimen, spullen naar de stort brengen en helpen met schoonmaken.

Door een samenloop van omstandigheden was het appartement van de mevrouw waar hulp aan geboden werd, helemaal vol geraakt met spullen. Oude bankstellen, lamellen, grof vuil etc. hadden zich verzameld in het appartement. Mevrouw had erg veel last van de spullen, het maakte haar appartement niet meer leefbaar. Door een combinatie van mentale en fysieke problemen zag ze het niet zitten om dit alleen op te pakken. Mevrouw schaamde zich erg voor de situatie, hulp hiervoor vragen vond ze erg confronterend.

Om mevrouw te ontlasten hadden we besloten om mevrouw niet te vragen om koffie te zetten. Maar toen we binnen kwamen bood mevrouw echter iedereen spontaan een kopje koffie aan! Zo konden we de ochtend starten met koffie en kennis maken. Bovendien bleek ook nog eens dat mevrouw zelf al de dag ervoor alle spullen gestickerd had die weg mochten. Zo had ze echt haar steentje bijgedragen aan de klus!

Mevrouw vertelde iets over haar netwerk, die erg klein was geworden. Haar kind zag ze hooguit twee keer per jaar en oude vrienden zag ze bijna nooit meer. Ze begreep het wel.. want ja.. alcohol had ook geen goed gedaan. Maar nu; geen druppel meer!

Vier vrijwilligers zijn aan de slag gegaan om de spullen af te voeren naar de stort. Twee kamers en een berging zijn helemaal leeggeruimd. Mevrouw was erg opgelucht met alle ruimte die ontstond. Maar het mooiste wat de vrijwilligers haar geboden hadden was haar laten zien dat ze het waard is om hulp te ontvangen!