Verhalen

Een vrijwilliger aan het woord..

‘De wereld ziet er mooier uit als we elkaar helpen!’

Herman Fontein vertelt over hoe hij zich als vrijwilliger ging inzetten voor Present toen hij gepensioneerd was: ‘Ik vind het belangrijk om elkaar te helpen en Present biedt een mooi platform om iets te kunnen doen voor mensen die hulp kunnen gebruiken. Daar wil ik graag aan mee doen!’

Hoe ben je met Present in contact gekomen?

‘Onze dochter was actief bij Present en gaf aan “Je hebt wel zoveel kluservaring opgedaan in je eigen huis, is het niet leuk om eens mee te doen?” ‘Destijds werd er een zogenaamde sausdag georganiseerd, en daar hebben we aan meegedaan. Vanaf toen ben ik meer gaan doen. We hebben in meer huizen wanden gesausd, maar we hebben ook veel tuinen opgeknapt en regelmatig naar de stort gereden voor mensen die spullen moesten opruimen: eigenlijk heb ik van alles gedaan.’

Wat betekent het werken voor Present voor jou?

‘Het werk voor Present is heel zinvol’ vertelt Herman. Ik heb vooral meegewerkt aan praktische klussen. Daarbij mag je wat je zelf hebt mee gekregen aan ervaringen, delen met anderen. Na een klus denk je samen “hè, wat is het weer opgeruimd!” Het is fijn dat je dat voor een ander kunt doen! Niet in de eerste plaats om er zelf een goed gevoel van te krijgen, maar de wereld wordt zoveel mooier als je elkaar helpt. Om daaraan bij te dragen vind ik gewoon heel mooi!
Het contact wat je bij zo’n klus hebt met mensen is ook heel belangrijk’, geeft Herman aan. ‘Het gaat niet alleen om de klus, om mensen te helpen, maar ik wil mensen ook het gevoel geven dat ze gezien zijn. Daarom vind ik het altijd wel belangrijk dat als je bij mensen bent, dat je even contact hebt met de mensen waar je de klus voor doet, dat je een praatje maakt “je mag er zijn!”

Welke projecten zijn je het meeste bijgebleven?

‘Dat zijn met name de projecten waar ik meerdere keren terug gekomen ben. Bijvoorbeeld bij een mevrouw waarvan de man was overleden en de hele tuin volgebouwd stond met schuurtjes. Of een vrouw die moest verhuizen. Op de nieuwe plek waren de vloeren scheef, dus daar zijn we ook wel een aantal keer terug geweest voordat we alles netjes op de plek hadden. Dat vraagt wat meer, maar geeft ook wel meer voldoening om iemand zo te kunnen helpen.
Verder denk ik ook wel terug aan die keren dat ik bij mensen thuiskwam en zag dat mensen in wel heel armoedige omstandigheden leefden. Tegeltjes die loszaten, muren die erg verkleurd waren, huizen waar alles zo vervuild en kapot was; dan besef je dat je maar heel beperkt een bijdrage kan leveren. En tegelijkertijd is het ook zo dat als een kamertje weer redelijk toonbaar is, dan heb je toch het idee dat je mensen weer wat meer zelfrespect hebt kunnen geven, een wat betere leefomgeving. Ik denk echt dat door het werk van Present de wereld een stukje mooier wordt!’

Hebben de projecten jou ook wat opgeleverd?

‘Met het werken bij Present doe je nieuwe ervaringen op met hoe mensen leven, in welke omstandigheden ze soms leven en hoeveel er eigenlijk aan de hand is. Ik heb daar wel van geleerd. Er zijn heel veel mensen die zichzelf verwaarlozen of in grote eenzaamheid leven. Het is mooi als je daarin kan helpen. Het leed in de wereld komt dichterbij, het krijgt wat meer een naam en een gezicht. Het maakt je dankbaar voor je eigen huis en gezondheid! En daar leer je van!’

Heb je tips voor anderen die mee willen werken met Present?

‘Er zijn heel veel mogelijkheden bij Present, zowel voor sociale projecten als voor praktische projecten. Ik heb alleen ervaring met praktische projecten. Als je praktisch bezig wilt zijn, hoef je niet eens heel handig te zijn, maar dan biedt Present nog steeds heel veel mogelijkheden om je in te zetten op een manier die bij jou past. Je kunt daarin heel veel betekenen voor een ander. Ik zou het werken voor Present dan ook zeker aanraden! Het is heel leuk, je bent in een hele positieve sfeer bezig, zo’n ochtend is altijd zo om, het is gezellig met elkaar; ik zie het helemaal niet als een zware belasting!