Traineeship

Het afgelopen half jaar was Pavèl trainee bij Present Ede én Present Wageningen. Nu hij in de afrondende fase van zijn traineeship zit vragen we hem hoe hij het traineeship heeft ervaren. Wat heeft het hem gebracht? En heeft hij nog tips voor mensen die twijfelen of een traineeship iets voor hen is?

Toen ik begon aan het traineeship, heb ik het zo kunnen inpassen dat het voldeed aan de stage eisen van mijn opleiding Internation Development Management. Het werk dat ik bij Stichting Present heb verrricht was zeer divers, hierdoor heb ik ontzettend veel kunnen leren. Een voorbeeld van de werkzaamheden die ik heb gedaan zijn projecten opstarten en begeleiden bij mensen die leven in kwetsbare omstandigheden. Het gaf ongelooflijk veel voldoening en perspectief om met deze doelgroep te werken.

Waardevolle ontmoetingen

Zelf kom ik uit een christelijk middenklasse milieu en woon nu in Nijmegen waar ik mee doe in het studentenleven met alle feestjes en studentenverenigingen die daarbij horen. Het contrast tussen mijn leven en het leven van de eerder genoemde groep mensen die in kwetsbare omstandigheden leeft is gigantisch. Hierdoor vond ik de ontmoetingen met deze mensen zeer waardevol omdat het mij een compleet andere kijk heeft gegeven op de Nederlandse samenleving en vooral zijn gebreken. In Nederland speelt zich vanalles af achter gesloten voordeuren en het is zelden dat je bij vreemden over de vloer komt. Door het werk bij Present kwam ik wel achter die voordeuren, het zien van wat er zich afspeeld achter deze deuren is zeer aangrijpend.

Ook heb ik veel gewerkt met asielzoekers en internationale studenten. Ik heb veel overgehouden aan hun verhalen en de visie die zij hebben op de wereld. Juist de verhalen die asielzoekers vertellen kunnen erg interessant maar ook aangrijpend zijn.

Afspraken maken

Verder heeft mijn traineeship bij Present mij ook geholpen met het kennismaken en onder de knie krijgen van werken op kantoor en alles wat daarbij komt kijken. Zo ben ik naar eigen zeggen een genieter van het studentenleven en nam ik het voorheen niet zo nauw met plannen, op tijd zijn en afspraken nakomen. Deze dingen heb ik door mijn traineeship mede geleerd en zijn heel handig voor wat betreft werkzaamheden in de toekomst.

Herken je je nou enigszins in wat ik net heb verteld en ben je ook op zoek naar waardevolle ontmoetingen en een nieuw perspectief op de wereld en maatschappij, start dan vooral een traineeship bij Present. Geloof me je zult er geen spijt van krijgen.