Teambuilding op zijn best!

Wilt u Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) handen en voeten geven? Dan is samenwerking met Present Eindhoven de overweging waard. Present kan u helpen om impact te hebben in de lokale samenleving waar uw bedrijf is gevestigd. Deelname levert inspiratie en verbondenheid op voor het hele bedrijf. Collega’s werken met elkaar samen in een heel andere setting. Teambuilding op zijn best!

Present in de praktijk

Wilt u een idee krijgen van de mogelijkheden die Present Eindhoven biedt? Verschillende bedrijven zijn u voorgegaan – lees hieronder hun ervaringen.

Tuin wordt bestraat zodat gehandicapte dochter met haar scootmobiel de tuin in kan

Venice is een jonge, alleenstaande moeder van Arubaanse afkomst. Haar dochter van 11 is meervoudig gehandicapt en verplaatst zich in een elektrische rolstoel. Het gezin krijgt intensieve begeleiding van Stichting SWZ. Venice heeft geen sociaal netwerk waar ze een beroep op kan doen en moet rondkomen van een bijstandsuitkering. Bovendien is de zorgtaak van haar dochter erg belastend, waardoor er weinig tijd en energie overblijft voor (grote) klussen. Venice wilde heel graag een groot terras in haar tuin, zodat haar dochter zelfstandig naar buiten kan. In samenwerking met Stichting SWZ kon Present Eindhoven drie groepen vrijwilligers inzetten om dit gezin te helpen. Een team vanuit een bedrijf dat zich maatschappelijk in wilde zetten heeft de tuin leeggehaald en alle beplanting afgevoerd naar de stort. Vervolgens kwam een groep vrijwilligers om de tuin verder af te graven en geel zand te storten. Tot slot heeft een andere groep het terras aangelegd. Al met al een flinke klus, maar met prachtig resultaat. De dochter kan zich nu zelfstandig door de tuin bewegen en daarnaast is de tuin makkelijker te onderhouden. Na afloop van de projecten was moeder overdonderd door het resultaat. Zoals ze zelf zegt: “Het is nog mooier geworden dan ik had durven dromen!”

Medewerkers adviesbureau Gwynt te gast bij de kinderen van Het Koraal

Medewerkers van adviesbureau Gwynt wilden zich graag een ochtend inzetten bij een maatschappelijk project. Via Present kwamen zij terecht bij Lunetzorg, waar twee groepen aan de slag gingen bij de dagbesteding voor mensen met een verstandelijke beperking, en één groep te gast was bij Kinderdienstencentrum Het Koraal. Het Koraal is een medisch kinderdagverblijf en school voor kinderen met een ontwikkelingsachterstand, bijvoorbeeld vanwege het syndroom van Down of een autistische stoornis. De medewerkers zijn met een aantal kinderen en hun begeleiders gaan wandelen naar een kinderboerderij in de buurt. Dit gebeurt niet vaak, omdat de begeleiders voor dergelijke activiteiten meestal niet de mankracht hebben, maar met deze extra vrijwilligers was het de moeite waard om met diverse bolderkarren naar buiten te gaan. Het weer werkte gelukkig ook mee, dat was prachtig. Zowel de medewerkers als de kinderen hebben een bijzondere en gezellige ochtend gehad.

Een feestelijke middag voor kinderen in het Blijf van m’n Lijfhuis

Medewerkers van Anago en Cogix, softwarebedrijf in Den Bosch, organiseerden een fantastische middag voor de kinderen en ouders die tijdelijk in het Blijf van m’n Lijf huis wonen (crisisopvang van Stichting Neos). Er werd flink uitgepakt om de kinderen een leuke middag te geven. Tijdens deze Afrikaanse middag zijn spelletjes en knutselactiviteiten gedaan met zo’n 25 kinderen. Er werd gespeeld met het nieuwe buitenspeelgoed dat Anago aan het Blijf van m’n Lijf huis heeft geschonken en de kinderen konden worden geschminkt. Met behulp van een beamer is een muurschildering gemaakt om een gang op te vrolijken. ‘s Avonds is de dag gezamenlijk met de ouders en kinderen afgesloten met een pannenkoekenfestijn. Het was een feestelijke middag waardoor kinderen, die al veel hebben meegemaakt, hun zorgen even konden vergeten. Voor Anago en Cogix was het een onvergetelijke dag.

De mogelijkheden

Present Eindhoven organiseert praktische en sociale projecten. U kunt zelf aangeven naar wat voor type project uw voorkeur uitgaat.

Praktische projecten:
Tijdens een praktisch project helpt u samen met collega’s een kwetsbare burger bij een grote klus in huis of tuin. U knapt bijvoorbeeld een verwaarloosde tuin op, legt een nieuwe laminaatvloer, verft de muren en plafonds van een woning, houdt een grote schoonmaak of helpt iemand verhuizen. Een praktische klus duurt meestal een hele dag (9.00 tot 16.00), maar kan indien gewenst beperkt worden tot een halve dag. Als team helpt u iemand die in een moeilijke situatie zit, een beperkt sociaal netwerk heeft, beperkte financiële middelen en vaak ook gezondheidsproblemen (lichamelijk dan wel psychisch). Door als team één dag de handen uit de mouwen te steken, helpt u iemand weer een stap verder.

Sociale projecten:
Bij een sociaal project verzorgt u samen met collega’s een gezellige activiteit bij een instelling. Het gaat hierbij om een kwetsbare doelgroep, zoals ouderen met dementie, daklozen die in de opvang zitten of mensen met een verstandelijke of meervoudige beperking. De activiteiten zijn laagdrempelig en gericht op het geven van extra aandacht en gezelligheid, bijv. koken, bakken, wandelen, iets knutselen, samen muziek maken of spelletjes doen. We zoeken in overleg graag een activiteit die bij uw team past. Een sociaal project duurt een halve dag (meestal de middag).

Reacties van werknemers na een Present project:

“Door het project zagen we hoeveel een kleine groep mensen kan bereiken op één dag en hoeveel impact zoiets relatief kleins kan hebben op iemand z’n leven. Het was ook mooi om te zien dat mensen enthousiast, gemotiveerd en geïnspireerd werden door de hulp die we hen boden.”

“Ik had het idee dat ik echt iets deed voor iemand die het heel hard nodig had.”

“Het huis waar we gingen klussen had echt een opknapbeurt nodig. Voor mij was het daarnaast ook zinvol om met mijn collega’s in een hele andere setting samen te werken. We hadden er veel plezier in om dit als team samen te doen!”

Aantal deelnemers

Present organiseert projecten voor groepen vrijwilligers. Praktische projecten zijn geschikt voor groepen tussen de 3 en 8 personen; sociale projecten voor groepen tussen de 3 en 20 personen. Bij een grotere groep wordt jullie team over verschillende projecten verdeeld. Bij een groep van meer dan 40 personen worden de projecten over verschillende dagen verspreid.

Kosten

Present is een non-profit organisatie die zich inzet voor kwetsbare mensen. Bij de organisatie van een project vervult Present een brugfunctie doordat zij groepen met elkaar in contact brengt die elkaar in het dagelijks leven niet ontmoeten. We nemen een bedrijf werk uit handen en we dragen bij aan een positieve ervaring van de werknemer-vrijwilligers door een zorgvuldige begeleiding bij de voorbereiding en uitvoering te bieden. Om deze reden vragen wij voor de organisatie en begeleiding van de projecten een bijdrage van 50 euro per deelnemer (bij groepen van meer dan 40 mensen gaan we met u in overleg over de kosten). Eventueel wordt een bijdrage gevraagd voor materiaal dat tijdens het project gebruikt kan worden. Deze bijdrage proberen we altijd zo klein mogelijk te houden.

Meer weten?

Indien u geïnteresseerd bent in een activiteit via Present met uw team of afdeling, gaan wij graag met u in gesprek. Neem contact met ons op, en we komen vrijblijvend bij u langs om de mogelijkheden te bespreken. Indien u al bekend bent met Present, kunt u zich hier direct aanmelden. Een korte presentatie over Present om te delen met uw team vindt u hier: Present in het kort.

Ervaringen

Bedrijven die inmiddels hebben samengewerkt met Present Eindhoven zijn o.a. Philips, ASML, Cummins, DAS Rechtsbijstand, De Lage Landen, Johnson&Johnson en Metatronics.

Bekijk ook de video: