Collecteren voor tijd

10-10-2018

Iedereen is bekend met de collectezak. Maar heeft u in plaats van een paar euro’s wel eens een paar uur van uw tijd gedoneerd? In de Gereformeerde Kerk Vrijgemaakt in Best deden ze het, aan het begin van de zomer. We vroegen mensen een paar uur van hun tijd te geven om in te zetten voor een ander. En wat hebben we veel uren ontvangen!

Gereformeerde Kerk uit Best: “De tijdcollecte werd ons aangedragen door Present. Natuurlijk wilden we wel meewerken! Even wat zaken afstemmen en het was georganiseerd. Het is erg eenvoudig: een week van tevoren aankondigen, een korte presentatie op de beamer en direct voor de (tijd-)collecte nog wat uitleg. Voor de dienst waren de briefjes met mogelijke data al uitgedeeld aan de binnenkomende mensen. Als tweede collecte werden de ingevulde briefjes in de collectezakken opgehaald met een mooie opbrengst van eens wat anders dan geld, namelijk data waarop mensen een Presentproject kunnen ondersteunen. We hebben veel positieve reacties gehad op de tijdcollecte, maar ook op de mooie projecten die naar aanleiding van de collecte zijn gedaan. Volgend jaar zetten we de tijdcollecte weer op het collecterooster!”

Dankzij deze tijdcollecte gingen 6 groepjes vrijwilligers verspreid over twee zaterdagen in september aan de slag. Er zijn tuinen leeg geruimd, grasmatten gelegd, tegels gelegd, muren geverfd, kamers schoongemaakt, etc. Eén van onze groepenbegeleiders: “Bij één van de projecten was het bijzonder om mee te maken dat mede door de inzet van Present een benedenverdieping van een huis van een echtpaar helemaal schoon, opgeruimd en geschilderd is. De huishoudelijke hulp kan nu samen met mevrouw het huis verder onderhouden. Dat was zonder de hulp van twee groepen vrijwilligers eerder niet mogelijk omdat er teveel achterstallig onderhoud was. Het echtpaar vond het lastig op de eerste klusdag onbekende mensen in hun woning toe te laten. Toch heeft dit eerste project iets in gang gezet, want bij de tweede klusdag was mevrouw al veel spraakzamer. Ze had alle losse spulletjes opgeruimd en was blij dat de muren nu getext zouden worden en zij samen een nieuwe start kunnen maken in een schoon huis. Zo zie je dat er vaak echt een verandering op gang komt als een groep mensen iemand een keer komt helpen!”