E-team Ilona – here she comes!

15 maart 2021

‘Het is niet dat je het niet kan, je hebt het alleen nog nooit geprobeerd’

Een vrolijke verschijning doet de deur open en ik voel me direct welkom. Ilona van Deursen vrijwilliger van het E-team, Een team van vrijwilligers dat op korte termijn inzetbaar is dringende klussen aan te pakken,  vertelt wat haar beweegt zich in te zetten voor Present.

Ilona is van alle markten thuis; van laborant en natuurkundelerares tot bestuurslid bij een studentensportvereniging en adviseur binnen een bouwmarkt. Als je het zo hoort geen alledaagse loopbaan. Wanneer ik Ilona spreek is het een logisch verhaal en zie en hoor ik iemand die doet wat bij haar past en positief in het leven staat. Hoe past vrijwilligerswerk bij Present hierbij?

Ilona vertelt: ‘Ik zat even zonder werk en wilde me nuttig maken en iets betekenen voor de medemens. Thuis waren de klussen wel gedaan dus ik ging op zoek naar vrijwilligerswerk. Heel gericht naar een plek waar ik iets bijdraag voor anderen, maar vooral ook wat ik zelf leuk vind om te doen.  Via de vacaturebank van EindhovenDoet vond ik tot mijn verassing Stichting Present’.

Dat het een goede  match is wordt me snel duidelijk. In huis heeft ze van alles zelf gedaan: een tuin metamorfose, behang dat geweldig mooi op de muur zit en op het moment klust ze aan haar wc om deze een upgrade te geven. Je ziet het niet alleen maar het denken in mogelijkheden voel je ook door ons hele gesprek heen, en ook flexibel kunnen zijn.

Flexibel zijn is bij Present klussen ook nodig, wordt duidelijk na een verhaal over een vrouw met kinderen welke uit een Blijf van mijn lijfhuis gaat verhuizen:  ‘binnen 2 weken moest in het nieuwe huis de boel op orde zijn en wij als E team gingen behangen. Als het mijn eigen huis was, zou ik meer voorwerk doen, maar dat is niet altijd mogelijk en goed is goed. Het is dus het beste maken van de situatie wat voor inwoners van grote waarde is. Dan moet je je eigen standaarden los kunnen laten en er samen je collega vrijwilligers het beste van maken. Zo help je iemand aan een frisse start en dat is waar het om gaat’.

Voor Ilona is het vanzelfsprekend om naar elkaar om te kijken en iets voor een ander te doen. En de voldoening zit hem niet alleen in het helpen van anderen, de energie stroomt ook omdat Ilona iets doet wat ze leuk vindt, waar ze van leert en waarbij ze nieuwe mensen ontmoet.  ‘De diversiteit van de vrijwilligers is ontzettend leuk. We komen uit verschillende sectoren en hebben totaal verschillende achtergrond. De gemene deler zit hem in het (willen leren) klussen en zo leren we ook van elkaar. ‘zoals Ilona illustreert over behangen: ‘Veel mensen zeggen ik kan niet behangen. Het is niet dat je het niet kan, je hebt het alleen nog nooit gedaan’. Ik denk aan Pippi Langkous: ik heb het nog nooit gedaan dus denk dat ik het wel kan. Ook klusser worden: wees welkom!

Ook enthousiast geworden en nieuwsgierig naar vrijwilligerswerk binnen Present? We horen het graag! info@presenteindoven.nl of bel 06-36261524