Maatschappelijke stage bij Present

01-11-2018

“Zulke kleinkinderen wil je wel hebben!”

In de tweede week van oktober hebben 4 leerlingen uit de vierde klas van het Augustinianum stage gelopen bij Present Eindhoven. Na ze aan het begin van de week iets verteld te hebben over wat Present is en doet, gingen de twee jongens en twee meiden op bezoek bij een mevrouw die ze zouden gaan helpen in de tuin en bij een instelling met dementerende ouderen waar ze een middag heen zouden gaan.

De praktische klus was het opknappen van een tuintje bij een oudere dame die dat zelf niet meer kon. De leerlingen hebben erg hun best gedaan die middag en vonden dit een leuk project om te doen. Na afloop van het project vertelde de mevrouw aan haar hulpverlener:

“Ik heb de laatste dagen werkelijk heerlijk in de zon gezeten in mijn tuin. Dat was lang geleden. Geweldige kinderen. Harde werkers en ze deden ook nog alsof ze het leuk vonden. 16 vuilniszakken en 2 kliko’s vol en het is nog niet klaar. Maar FIJN is het. Eén en al lof voor deze jeugd. Zulke kinderen en kleinkinderen wil je wel hebben. In één woord: geweldig!”

Het project met de dementerende ouderen vonden de leerlingen spannend en ook heel vermoeiend. Daarnaast hebben de leerlingen een bewoner geïnterviewd die een aantal keren vrijwilligers van Present over de vloer had gehad. Ze hebben gepraat over hoe ze dit had ervaren, maar ook waarom ze die hulp nodig had. De leerlingen kwamen erachter dat iemand soms een hoop dingen in het leven overkomt waar je niet altijd iets aan kunt doen.

De week is afgesloten met het maken van een verslag van alle activiteiten en het verspreiden van promotiemateriaal voor Present in het centrum van Eindhoven. De leerlingen hebben een leuke week gehad met bijzondere en leerzame ervaringen.