Mentale boost

28-03-2019

Presentklus geklaard? Mooi! Kan iemand weer vooruit in zijn of haar eigen woning. Maar wist je dat de grootste meerwaarde van een project niet alleen zit in de praktische werkzaamheden? De mentale boost die een project een kwetsbare bewoner kan geven is misschien niet altijd direct zichtbaar, maar minstens zo waardevol.

Na afloop van een project vragen we de betrokken hulpverlener altijd om een korte reactie te geven. We horen graag wat de meerwaarde van een project is geweest. Bij terugkoppeling horen we vaak dat een project voor een bewoner een nieuwe fase in het leven inluidt: een nieuwe start in een andere woning, breken met oude gewoontes of het doorbreken van een jarenlang sociaal isolement.

Zoals één van de betrokken hulpverleners van het Leger des Heils omschrijft na afloop van een Present project bij haar cliënt:

In de woning van een gezin dat ik begeleid is door twee groepen vrijwilligers via Present de woonkamer en de keuken geverfd. Hoewel dit misschien een “simpele” klus lijkt, is dit voor mijn cliënt heel belangrijk geweest en heeft het voor haar en haar gezin veel betekend. Dit gezin heeft een heel bewogen verleden waarin veel is gebeurd. Het gezin heeft lange tijd rondgezworven en is van plek naar plek gegaan. Hierdoor hebben ze lange tijd geen veilige stabiele basis gehad. Via het Leger des Heils heeft dit gezin uiteindelijk een woning gekregen. Voor moeder een hele grote stap, om voor het eerst in haar leven iets eigens te hebben. En voor de kinderen eindelijk een plek waar ze hopelijk fijn kunnen wonen en rustig kunnen opgroeien.

Deze moeder heeft een heel beperkt netwerk en dus moest alles in de woning door haar zelf gedaan worden. Met een aantal kleine kinderen, en op het moment van verhuizing hoogzwanger, was dit erg lastig. Dat was ook de reden voor ons om het gezin aan te melden bij Present.

Het is heel erg fijn dat met de hulp van de vrijwilligers de woonkamer nu een fijne, gezellige ruimte is geworden waar het gezin zich thuis kan voelen en waar ze als gezin samen kunnen zijn. De hulp werd door deze moeder zeker zeer gewaardeerd.