Metamorfose

17-04-2018

Vrijdag 13 april stonden niet minder dan 6 studenten van de Navigators Studentenvereniging op de stoep voor een zeer vervuilde woning van een bewoner met een psychisme aandoening.

Erg veel rommel en stof in de woonkamer. Maar vooral de keuken, die was amper meer bruikbaar. De vloer bedekt met een dikke laag rommel, het aanrecht en fornuis al jaren niet meer schoongemaakt. De aanblik van de keukenkastjes was echt schrikken. De bewoner moest wel even wennen aan het idee dat er nu voor hem werd opgeruimd. Confronterend vond hij het, maar hij begreep ook dat dit zo echt niet langer kon. Hoewel hij het  moeilijk had werd hij toch geïnspireerd door het enthousiasme van de groep en begon ook zelf op te ruimen. Toen de woonkamer kamer opgeruimd was voelde hij zich even een vreemde in z’n eigen huis.

Maar dan de keuken, dat was echt een mega klus. De vloer moest letterlijk worden leeggeschept en de kasten moesten met alle beschikbare schoonmaakmiddelen worden behandeld. Met plamuurmessen en andere scherpe voorwerpen zijn het fornuis en later pannen te lijf gegaan. Een pan was er zo erg aan toe dat de studenten dit niet meer konden aanzien. Ze hebben in een onbewaakt ogenblik een nieuwe koekenpan gekocht. Hier werd wel aan toegevoegd dat er op toe zou worden gezien dat deze pan netjes bleef.

Maar de metamorfose van de keuken, dat sloeg alles, van vloer tot het bestek was gereinigd! Het fornuis en het aanrecht glommen als nooit tevoren. Terloops was ook het toilet nog even volledig ‘opgefrist’.

De bewoner was er beduusd van en bedankte iedere vrijwilliger persoonlijk voor dit geweldige resultaat. Hopelijk voor hem een impuls om dit zo te houden!