December: studentenverenigingen in actie!

21-01-2019

Alsof ze het hadden afgesproken… Massaal meldden zich vier studentenverenigingen bij Present aan om projecten uit te voeren. RSK, VGST, Navigators en CSV Alpha hebben zich fantastisch ingezet voor kwetsbare stadsgenoten en hen zo een steuntje in de rug gegeven!

RSK
Studentenvereniging RSK is bezig om een hele woning van een cliënt van het Leger des Heils aan te pakken. Doordat mevrouw een slechte gezondheid heeft, kan ze haar woning niet op orde krijgen. Zodoende is er veel rommel ontstaan en is het huis steeds minder leefbaar geworden. De studenten gaan in zeven avonden met telkens een andere groep aan de slag om de woning op te knappen. Ze zijn gestart op zolder met sausen, laminaat leggen en schilderen.  Er zijn nu vier avonden geweest en de woning wordt steeds een stukje frisser en opgeruimder. We zijn benieuwd naar het eindresultaat!

VGST
Studentenvereniging VGST ging op 6 december met 30 studenten aan de slag op diverse plekken in Enschede. Drie groepen gingen praktisch aan de slag om woningen op te knappen. De situaties liepen uiteen, maar bij alle hulpontvangers waren er problemen op het gebied van geestelijke of lichamelijke gezondheid, waardoor de klussen niet door de mensen zelf opgepakt konden worden. Een derde groep is samen aan de slag gegaan bij De Posten, waar de studenten een avond samen optrokken met de ouderen die daar wonen. Geweldig dat deze studenten zich zo hebben ingezet voor mensen die het zo hard nodig hebben!

NSE
Het bestuur van de Navigators Studentenvereniging Enschede ging op een woensdagmiddag helpen bij een gezin dat begeleid wordt door de JP van den Bentstichting. De woning van dit gezin heeft veel achterstallig onderhoud en de kamers waren geverfd in allerlei kleuren, wat best wat onrust gaf. Tijd voor een make over! De studenten hebben veel werk verzet. Er werd gesausd en een bed in elkaar gezet. De hulpontvangende moeder was ongelooflijk blij met het resultaat en erg dankbaar dat de studenten hun tijd aan haar en haar gezin hebben gegeven.

CSV Alpha
De studenten van studentenvereniging Alpha hebben ervoor gekozen om zich voor dit jaar te verbinden aan Estinea. Dit is een woonlocatie voor mensen met een beperking aan de Bosuilstraat in Enschede. In december zijn ze gestart om te koken voor de bewoners en daarna een gezellige avond met hen te hebben. Gezellig kletsen, een spelletje spelen, koffiedrinken, als er maar ontmoeting is. Het zijn gezellige avonden, voor zowel de bewoners als voor de studenten. Prachtig om te zien hoe betrokken deze jonge mensen zijn op hun stadsgenoten!