Jubileumproject: Flexgroep

24-01-2019

In verband met het 12,5 jarig bestaan van Present Enschede kiezen we het komende jaar 12 jubileumprojecten uit. Bij Present hebben we zo veel verschillende groepen, dat we iedere keer een andere groep in het zonnetje kunnen zetten!

Ons motto is: geven wat je hebt ontvangen. Dit brengen we bij ieder project in de praktijk: vrijwilligers geven hun beschikbare tijd, inzet en liefde door. Bij de jubileumprojecten komt daar ook nog een bosje bloemen bij, gesponsord door Jumbo Enschede Brouwerijplein!

Op 19 januari, de dag dat we precies 12,5 jaar bestonden, hebben onze flexers geholpen bij een alleenstaande moeder, die uit een moeilijke situatie is gevlucht. Onder begeleiding van het Leger des Heils is ze bezig om haar leven weer op de rit te krijgen. Onze flexgroep heeft haar enorm geholpen door te behangen en te sausen. Nog een beste klus, maar het is prachtig geworden. Mevrouw kan nu écht een nieuwe start gaan maken, samen met haar gezin.

Vrijwilliger Frits

Frits Hylkema biedt namens Present een prachtige bos aan aan de hulpontvanger. Deze wordt dankbaar ontvangen.

Frits: ‘Ik ben nu ruim drie jaar betrokken bij Present Enschede, zowel in de flexgroep (de groep vaste vrijwilligers) als als projectbegeleider. Ik doe graag vrijwillig iets voor mensen in moeilijke omstandigheden, vooral op het gebied van woon- en leefomstandigheden. Present geeft daarin voor mij de juiste kaders aan. Bij dit project trof het mij dat dit gezin vanwege geldgebrek op matrassen op de grond moest slapen. Dat greep mij wel aan. Ik vind het normaal dat voor kinderen (zelfs al voor ze zijn geboren) een slaapkamer gezellig wordt ingericht. Het is fijn dat je in zo’n situatie als groep het verschil kunt maken.

Mijn wens voor Present Enschede is: Zoveel mogelijk mensen in achterstandssituaties kunnen helpen met het verbeteren van de vaak erbarmelijke woon- en leefomstandigheden. Daarvoor een duidelijk herkenbaar aanspreekpunt zijn en hiervoor ook voldoende vrijwilligers enthousiast kunnen maken. Hoe meer vrijwilligers hoe meer mensen geholpen kunnen worden. ‘

Foto’s: Chantal van der Burgt

Dit artikel is op 6 februari 2019 verschenen in de Huis aan Huis