‘Om ons te bedanken had Bianca een maaltijd gemaakt voor ons’

27-02-2019

Stichting Present bestaat dit jaar 12,5 jaar in Enschede. In verband hiermee worden gedurende het jaar 12 jubileumprojecten uitgekozen: iedere maand wordt een andere groep vrijwilligers in het zonnetje gezet tijdens een bijzonder project. Ook laten we één van de vrijwilligers aan het woord.

Negen eerstejaars studenten van de opleiding Saxion Social Work hebben zich opgegeven bij Present. Als stage gaan ze de komende tijd tien projecten uitvoeren. Voor het eerste project wordt door Present een match gemaakt met Bianca*, een alleenstaande moeder die de zorg heeft voor haar dochter Corine*. Corine is 20 jaar en heeft een lichamelijke en verstandelijke beperking. Ze zit in een rolstoel en heeft veel zorg nodig. Haar hulpverlener van de JP van den Bentstichting ondersteunt haar hierbij. Het leven van Bianca heeft altijd in het teken gestaan van de verzorging van Corine. Ondanks dat is Bianca altijd vrolijk en optimistisch. Ze wonen al 16 jaar in hun woning, maar door hun kleine netwerk en beperkte financiële middelen, hebben ze nooit de kans gehad om te verven en behangen. De studenten gaan vandaag sausen en schilderen in de slaapkamer van Corine. Van het kinderbehang kan ze na 16 jaar eindelijk afscheid nemen.

Vrijwilliger Siméle

Siméle Gouriye: ‘De situatie van deze moeder en haar dochter raakt mij. Het was hartverwarmend dat Bianca zo dankbaar was dat wij dit wilden doen voor haar. Als dank had ze een hele maaltijd gemaakt voor ons allemaal: een groep van negen! Wat een ontzettend lieve vrouw. Wat mijn groepje en ik mooi vinden is dat je bij Stichting Present met zoveel verschillende hulpvragen en doelgroepen te maken krijgt. We hebben nu heel praktisch geholpen bij deze alleenstaande moeder; de volgende keer gaan we naar de Voedselbank. Doordat wij iedere keer met een andere hulpvraag en doelgroep te maken hebben, krijgen wij een mooi beeld van de verschillende doelgroepen die er zijn. Dit helpt ons bij de keuze voor onze baan later. Ik hoop dat steeds meer mensen Present leren kennen. Wij vrijwilligers kunnen namelijk veel betekenen voor de bewoners van Enschede en hoe mooi is het nou om elkaar te helpen!

*De namen van de hulpontvangers zijn verband met de privacy gefingeerd

Foto’s: Chantal van der Burgt
De bloemen worden iedere maand gesponsord door Jumbo Brouwerijplein.

Dit artikel is verschenen in Huis aan Huis van 27 februari 2019