‘Ik ben herboren vandaag’

20-01-2020

… dat was wat Helen* in tranen zei na afloop van het project, terwijl ze de vrijwilligers een omhelzing gaf. Onze flexgroep was een hele dag bezig geweest om te helpen met het schoonmaken en verven van de woning van haar en haar man Tom*.

Helen heeft al langere tijd last van psychische klachten en Tom heeft allerlei lichamelijke problemen. In de afgelopen jaren is hierdoor een achterstand ontstaan in het huishouden. Hun woning is versmeerd geraakt en Tom en Helen verloren het overzicht totaal. Gelukkig kregen ze begeleiding van thuiszorgorganisatie Livio om opnieuw overzicht en structuur in de situatie te krijgen. De achterstand was echter zo groot geworden dat er eerst een grote schoonmaak van plafond tot vloer diende te gebeuren.

Vol frisse moed hebben onze flexers, samen met een aantal statushouders, die tegenwoordig ook vaste vrijwilligers bij Present zijn geworden een hele dag gesopt, gepoetst, afval afgevoerd en geverfd. Ze hebben een indrukwekkende hoeveelheid werk verzet en we zijn trots op hen!

Vrijwilliger Gertie Vincent vertelt na afloop van het project: ‘Het was een zeer bevredigend project, het huis is van onder tot boven schoongemaakt en er is beneden nog geschilderd. Het schoonmaken was hard nodig. De achterstand in het huishouden en onderhoud was groot. Het contact met Tom en Helen verliep heel fijn. Ze hebben zich voorbereid en veel spullen weggegooid. Tom had deze dag behoorlijk lichamelijke klachten, toch heeft hij goed doorgezet en met zijn zoon de spullen afgevoerd. Helen was constant in de weer ondanks dat ze problemen heeft met overzicht. Het moet voor haar toch een inspannende dag zijn geweest met behoorlijk veel prikkels en zoveel mensen in huis. Ik hoop dat ze door dit project echt een nieuwe start kunnen maken. Het is hun van harte gegund! Ook is het goed te horen dat het echtpaar coaching krijgt om het huishouden op de rit te houden.’

*In verband met de privacy zijn de namen van Tom en Helen gefingeerd