‘Het was tof om te zien hoeveel ons middagje klussen Gaby heeft geholpen’

30-01-2020

Met een gewelddadige ex heeft Gaby* als alleenstaande moeder een lastige tijd achter de rug. Ze is pas verhuisd met haar twee jonge kinderen en wil graag een nieuw leven opbouwen samen met haar gezin. Maar ze heeft de handen vol aan haar twee jonge kinderen, die beiden gedragsproblemen hebben. Ze slapen slecht en de gebroken nachten en psychische problemen beginnen hun tol te eisen. Gaby komt niet aan rust toe en al helemaal niet aan het inrichten van haar nieuwe woning.

Gelukkig heeft Gaby een goede hulpverlener, Tilly Bont van thuiszorgorganisatie Livio, die haar helpt om in huis orde op zaken te krijgen. Voor Tilly is het echter onmogelijk om naast de persoonlijke zorg voor het gezin ook nog eens een compleet huis in te richten. Gelukkig is Tilly bekend met Stichting Present en ze geeft de situatie van Gaby aan de stichting door.

Enige tijd later meldt Heime Jonkers van Serviceclub Rotaract Hengelo- Enschede zich bij Present.  ‘Present leek me en leuke organisatie omdat zij projecten organiseert in de stad waar je woont. De stichting heeft in beeld wat er in de wijken in Enschede speelt en waar je iets kan bijdragen,’ vertelt Heime.

Op een zaterdag in januari gaat de serviceclub met vijf mensen sterk aan de slag om het huis van Gaby op te knappen. De keuken, de kinderkamers, alles wordt door de enthousiaste groep van een frisse laag verf voorzien. Ook de tuin wordt opgeruimd. De vrijwilligers zijn de hele middag aan het werk om Gaby te helpen, en het huis is aan het einde van de dag dan ook enorm opgeknapt. Er is rust gekomen in het gezin en Gaby kan een nieuwe start kan maken.

‘Als club hebben we een superleuke dag gehad, waarin onderwerpen ter sprake kwamen, waarover we het anders nooit zouden hebben,’ zegt Heime, ‘maar we waren vooral oprecht verbaasd over hoeveel je in een dag met een paar mensen teweeg kunt brengen. Het was tof om te zien hoeveel ons middagje klussen Gaby heeft geholpen en  te zien hoe de last van haar schouders viel.’

*in verband met de privacy is de naam Gaby gefingeerd

Dit artikel verscheen op 29 januari 2020 in Huis aan Huis
Foto’s: Peter Geul