‘Juist de mengeling van volwassenen, kinderen en ouderen was mooi’

11-02-2020

‘Ik speelde Rummikub met een oudere mevrouw, die dit al een tijd niet meer gedaan had. Ze pakte het zo op en speelde met gemak het spel, het leek of er vanzelf luikjes open gingen, waardoor ze wist wat ze moest doen.’

Aan het woord is Anneke van der Heijden, tijdens de ontmoeting die Present vandaag voor hen heeft georganiseerd bij Woonzorgcentrum De Eschpoort. Met een grote groep volwassenen en kinderen helpen ze bij een high tea en doen ze allerlei spelletjes met de bewoners. Intussen wordt er honderduit met elkaar gekletst. De ouderen genieten zichtbaar van alle aandacht. Er zijn ook een groot aantal kinderen aanwezig. Dat vinden de mensen geweldig: ‘Zodra ze een jong kind zien, verschijnt er een glimlach op het gezicht van een oudere,’ vertelt Anneke.

Ook Ivonne Beets, vrijwilligerscoördinator bij Liberein is opgetogen: ‘De deelnemers vinden het gezellig, ze genieten van de extra aandacht en er worden leuke gesprekken gevoerd met de vrijwilligers.’

‘Dien de ander’, is het jaarthema van de kerkelijke gemeente waarbij Anneke en de andere vrijwilligers zijn aangesloten, de Nederlands Gereformeerde Kerk (NGK) aan de Lasondersingel. ‘Juist door aan een project van Present mee te doen, kun je de ander dienen, ’ zegt Anneke na afloop van het project. ‘Het mooie van Present is dat de stichting contacten in heel Enschede heeft, die we zelf niet hebben. Alles rondom dit project is door hen geregeld. Onze groep was enthousiast om aan deze middag mee te doen, er kwamen steeds meer vrijwilligers bij.’

Stichting Present organiseert vrijwilligerswerk in groepsverband, waarbij groepen in één dag hun stadsgenoten een nieuwe start of een bijzondere dag schenken. Iedere groep kan ‘Present’ zijn in Enschede.

Foto’s: Chantal van der Burgt