‘Ik denk dat het normaal is dat we elkaar als mensen helpen en om hulp vragen’

19-03-2020

‘Als groep willen we graag een gezellige teambuildingsactiviteit doen, maar tegelijkertijd ook wat zinvols doen voor anderen en de maatschappij,’ aldus Sjoerd Wolters. Sjoerd volgt samen met andere jongeren een traineeship bij de Twentse Overheid. Onderdeel daarvan is het doen van een vrijwilligersproject. Daarvoor ben je bij Present helemaal aan het juiste adres.

Met zijn zevenen gaat de groep vandaag aan de slag bij Zorgboerderij de Viermarken. Mensen die wat afstand hebben tot de samenleving worden hier gestimuleerd om hun unieke talenten te ontdekken. De boerderij is breed omgeven door landerijen, waardoorheen prachtige fiets- en wandelroutes lopen. Wat extra hulp bij het onderhoud ervan is daarom wel zeer welkom.

Wim Waanders van de Viermarken begeleidt de enthousiaste groep. Er moet onder andere een afrastering gemaakt worden rondom de Viermarker Linde, een grote oude boom die een prominent markeringspunt is voor wandelaars en fietsers. Het is hard werken, maar de groep geniet van het buiten zijn, de onderlinge ontmoetingen en heeft er zichtbaar veel plezier in.

Sjoerd vertelt na afloop: ‘Ik vind het erg mooi om te merken dat de mensen die de zorgboerderij runnen dit echt vanuit hun hart doen. Dit merkte je door de manier waarop ze vertelden waarom zij de zorgboerderij waren begonnen en over het werk dat ze doen, maar vooral ook door de manier waarop zij met hun medewerkers omgaan. Ook de gedrevenheid en tegelijkertijd het werkplezier van de medewerkers waarmee wij mochten samenwerken vond ik mooi. Ik vond het dan ook erg gaaf dat wij hen mochten helpen. Ik denk dat het normaal is dat we elkaar als mensen helpen en dat het normaal is om hulp te vragen aan anderen.’

Foto’s: Peter Geul