‘De coronacrisis brengt voor zorgverleners veel extra werkdruk met zich mee’

25-05-2020

‘Mijn vriendin Jenny en ik zijn werkzaam in de horeca. Door toedoen van de coronacrisis is er voor ons op dit moment minder te doen op de werkvloer. Na een aantal weken ontstond het idee om iets te gaan doen voor de maatschappij.’ Zo gezegd, zo gedaan: Pieter Sijses en zijn vriendin belden Present Enschede om te vragen waar hun hulp nodig was.

Omdat Present kan putten uit een groot netwerk van zorginstellingen en hulpverleners met wie ze samenwerkt, was een goede match al snel gevonden. Pieter en Jenny werden gekoppeld aan Huis en Haard, een opvanglocatie van het Leger des Heils. Hier worden ex-daklozen op weg geholpen om weer mee te doen in de samenleving.

Eten op de eigen kamer

Normaal gesproken eten de bewoners iedere avond gezellig samen aan tafel. Maar door de corona-restricties moeten ze nu ieder op hun eigen kamer de maaltijd nuttigen. De hulpverleners zijn vooral druk met het rondbrengen van de maaltijden en komen daardoor tijd te kort om boodschappen te doen en te koken. Dat laatste wordt daarom al vanaf het begin van de lockdown door diverse Present-vrijwilligers gedaan.

Vandaag zijn Pieter en Jenny aan de beurt en ze zijn volop bezig met het klaarmaken van een heerlijke maaltijd. ‘Het valt ons op hoe hoog de werkdruk is onder het personeel tijdens de corona crisis’, vertelt Pieter. ‘Op momenten dat we met de hulpverleners in gesprek zijn over hun dagelijkse bezigheden merken we dat de crisis veel extra werkdruk met zich meebrengt en dat de coronacrisis voor veel cliënten een lastig onderwerp is om te begrijpen. Dat raakt me wel. De dankbaarheid van het personeel en de cliënten voor onze inzet doet ons heel goed.’

Foto’s: Peter Geul en Pieter Sijses